Voorbeelden van veruitwendigen van de
te verwerken emoties:
- frustratie vanwege beperkingen lichaam
(sommigen denken al snel aan ADHD, ADD, ODD,... hoewel je kind gewoon
frustratiegedrag vertoont. Denk je toch aan die letterwoorden, kijk dan
bij de links op onze tweemaal
speciaal pagina)
- sterke en intense reactie op prikkels
(Als je een vermoeden hebt dat je kind hoogsensitief is, vind je hier
alvast wat literatuur. De boeken van Elaine Aron zijn ook vertaald
in het Nederlands)
- agressie
- tics als reactie op stress
(er bestaan ook tics die een andere oorsprong hebben, google op "tourette"
als je vermoed dat het die richting uit gaat, en kijk misschien eens hier)
Hoogbegaafde kinderen hebben het vaak moeilijk met het feit dat wat
ze bedacht hebben niet onmiddellijk uitvoerbaar is in de praktijk, omdat
hun lichaam nog niet even ver geëvolueerd is als hun geest. Deze frustraties
kunnen leiden tot emotionele uitbarstingen van woede en onmacht.
Zij registreren zeer veel prikkels en doorvoelen ze doorgaans zeer intens,
waardoor hun reactie vaak niet in verhouding lijkt tot de uitlokker er
van.
Hoogbegaafde kinderen krijgen veel stress te verwerken, bijvoorbeeld
omwille van onbegrip van hun omgeving, een gemis aan ontwikkelingsgelijken
tussen de klasgenootjes of een onaangepaste aanpak in de klas. Deze stress
moet een uitweg vinden en dat gebeurt bij sommigen door het ontwikkelen
van tics of door agressie.
De anekdotes
- “ Soms lijkt het of zoonlief stoppen in zijn oren heeft, want
als ik hem roep is dat meestal tegen de muren. Soms is dat bijzonder ergerlijk.
Maar vaak zit hij dan met zijn gedachten mijlenver weg. Hij is een erg
lieve jongen, maar heeft soms erge uitbarstingen. Hij heeft het erg moeilijk
om zijn gevoelens op een gewone manier naar buiten te brengen. Je moet
bij hem altijd tussen de regels ‘lezen’, of beter ‘horen’.
Meestal is iets onmiddellijk een ramp.Hoe slechter hij zich in zijn vel
voelt, hoe meer uitbarstingen met agressie, roepen, op de grond vallen,
wenen, enz.”
- “ Nu is hij in een periode gekomen dat hij zich in niets meer
lijkt te kunnen vastbijten.Vragenstellen nog wel, maar het antwoord is
al snel voldoende.Hij verveelt zich vaak, stormt opnieuw het huis door,
loopt eindeloos rondjes rond de tafel, zit uren met twee stokjes tegen
een knikker te tikken, heeft een passie om met kleine balletjes of knikkers
door het huis te rollen en dan liefst ergens tegen.”
- “ Onze dochter is zeker heel perfectionistisch. Zij is zelfs
vaak niet tevreden als ze een kleurplaat heeft ingekleurd voor bvb. een
wedstrijd. Als er per ongeluk ergens een héél klein beetje
over het lijntje is gekleurd, dan is ze al in staat om de hele plaat maar
weer weg te gooien, want “winnen kan ze toch niet met zo'n lelijke
kleurplaat “(haar eigen woorden).”
- “ Het in de mond stoppen van touwtjes, kleding, etc: onze dochter
doet dit dus voortdurend. Hoe vaak wij haar er ook op wezen om dit niet
te doen, ze kan er niet mee stoppen.”
- “ Die schuld op het lichaam steken, dat hebben wij ook gehad;
Bij agressie: ’ Ja maar, mijn buik zegt dat ik dat moet doen’.
Ik had toen de indruk dat hij het gewoon ook zelf niet in de hand had,
soms, en dat hij dit daarom zo verwoordde.”
- “ Thuis knabbelt hij vaak op zijn nagels, de afstandsbediening,
speelgoeddiertjes, en altijd als hij nadenkt of luistert of tv kijkt,...
kortom, als zijn brein werkt. Hij is verder vrij rustig, geen zenuwachtig
type.”
- “ Deze week begon hij opeens weer op zijn vingers te sabbelen,
op een speelgoedje, enz. Het is twee jaar geleden, van toen hij het heel
moeilijk had in de eerste kleuterklas, dat hij zo hard sabbelde. Ik tel
1+1 op en denk: ‘hier gaan we weer’. Verder voelt hij zich
kiplekker hoor, alleen die sabbelarij weer, een mens zou te snel conclusies
trekken misschien?”“ Onze T. knabbelt ook op potloden, pennen,
yakkie! En hij sabbelt op zo’n grote, rode boerenzakdoek. ‘Heeft
hij ooit op een kamp gekregen en het is zijn lievelingsdoekje geworden.
't Is misschien iets beters dan vingers, alhoewel... hij sabbelt erop,
neemt het mee in bed, wrijft er mee in z'n gezicht, veegt z'n neus eraan
af , hoest en proest erin, ... en de rest bespaar ik jullie maar! Als
mijn walging te groot wordt en hij het weer eens ergens op de vloer heeft
gegooid, steek ik het ding gauw in de machine.”
- “J. doet het ook, haar favoriet van het moment is kousenpluisjes
van tussen haar tenen halen.
Wiebelen op stoelen is hier ook heel favoriet”” G. had twee
maanden een tic (oogknipperen). Die verdween zelfs niet na 10 dagen thuis
zijn. Wel na 6 uur in een andere school... Al bijna 4 maanden niet meer
gezien, die tic!”
- “ H. knabbelt het liefste op haar kleren. Regelmatig zijn haar
mouwen of de hals van de truien opgepropt tot een harde bal. Niet echt
bevorderlijk voor haar kleren, maar ja. Wij hebben haar daar tot voor
kort steeds op gewezen wanneer het ons opviel, maar ze kon er niet mee
stoppen. Nu laten we het maar zo. Momenteel zitten we in een 'goede' fase
met haar. Ze straalt weer thuis en is gewoon een lief meisje. En ja hoor,
het knabbelen is tot een minimum beperkt nu. Dus ook voor ons is het vaak
een alarmsignaal.”
- “ D. heeft een tijdje op zijn mouwen gesabbeld. Dreigen met korte
mouwen hielp niet, daar kon hij ook aan. Wollen truien die echt wel vies
worden als je erop sabbelt, ook niet. Uitleggen dat andere mensen dat
vies vinden, zo'n natte mouw en dat je er dan niet bij hoort (wat hij
heel belangrijk vindt, niet opvallen) hielp ook niet.”
- “ P. kauwt op haar tong. Ze doet dat vooral in periode dat ze
zenuwachtiger is, zich geen houding weet te geven, onzeker is enz. In
de eerste levensdagen was ze enorm nerveus. Ze sliep slecht.
Als ik iets over haar hoofdje wilde trekken, een hemdje of een truitje,
dan schoot ze in paniek.”
- “ Vanaf het moment dat M. thuis was na de geboorte (twee weken
oud), waarschuwde ik hem steeds wanneer ik zijn billen met een vochtig
doekje of washandje wilde schoonmaken. Hij krijste en huilde telkens heel
luid wanneer hij het relatief koude doekje aan zijn poep voelde. Toen
hij ongeveer drie weken oud was, krijste hij al vanaf het moment dat ik
zei dat ik hem zou gaan proper maken, nog voor hij het doekje kon voelen,
dus: hij hoorde die woorden en wist al wat er hem te wachten stond.”
- “Momenteel zit zoonlief T. boven uit te stomen!! Bonkend op de
trap naar boven, hard met de deuren slaan (hopelijk hangen ze nog goed
vast!!), krijsen, roepen, ... "ik ben verdrietig" noemt hij
dat!
Ben benieuwd of ik vanavond een ravage ga vinden in de slaapkamer. Nu
blijf ik nog even uit de buurt.
De reden: hij had een stuk karton ergens laten liggen. E. zag het, nam
het en begon er op te tekenen. T. zag het... en de rampen waren groot!”
- "L. kan enorm driftig worden als hij het gevoel heeft dat hem
onrecht wordt aangedaan, als hij het gevoel heeft dat iedereen naar hem
kijkt, of als mensen hun stem verheffen. Ook slaat hij zichzelf tegen
zijn hoofd, op school wipt hij de hele tijd op zijn stoeltje heen en weer
en stampt hij met zijn voeten op de grond, hij bonkt vaak met zijn hoofd
op het bankstel. Ook telt hij alles, van de appels op de fruitschaal tot
de traptreden en spelt hij alle woorden. M a m a m a g
i k ee n k oe k j e. Om gek van te worden :-)"
|