Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Didactisch materiaal
Kenmerken van goed materiaal
Kleuters
Rekenen, wiskunde
Denkspellen
Taal
Technologie
Puzzelen
Ruimtelijk inzicht
Constructiemateriaal
CD ROM
Secundair
Tips allerhande
Probeer dit eens
Sociaal-emotioneel
Diversen
Werk eens op het web
 
 
 
 
 
Wiskunde - Rekenen - Tellen
"Wiskunde is niet iets om je voor te schamen,
maar doe het privé, en was na afloop je handen".
Robert Heinlein

Deze lijst wordt nog aangevuld... even geduld aub.

De Telduivel

Bolleboos Plustaak

Magico

ms24 Pico Piccolo

Paletti

Rekenmeesters Kien rekenen

Rekenroulette

Rekenweb Flic Flac

Rekenpiramide

Somplex Compacteren van de rekenles
Boek: compacteren
Somplextra Vierkant voor wiskunde

Eerste hulp bij tafels

Polyomino's links

Numbers league

Monkey Tales Mix Match
Equilogic

Mix Match

Beschrijving

Reiner Knizia maakte een slim rekenspel, waarin je me behulp van een aantal (56)kaarten, enkele speciale dobbelstenen en een zandloper, spelenderwijze allerlei rekenvaardigheden kunt oefenen.
Eens de dobbelstenen geworpen, gaat het er om met zo veel mogelijk kaarten die op tafel liggen tot het totaal van de dobbelstenen te komen. Ben jij degene die de meeste kaarten gebruikt? Dan win jij.
Door het spelelement gaan kinderen enorm snel en heel ver in het combineren van verschillende bewerkingen. Dit spel scherpt het rekengevoel als geen ander aan, zonder dat het "werken" lijkt.
Je kan dit spel al zeer jong gebruiken mits bepaalde kaarten te verwijderen.
Er zijn ook variaties met een hogere moeilijkheidsgraad, zodat dit spel lang kan meegaan.
Zit in een handig, stevig klein doosje, ideaal om mee te nemen voor onderweg.

Mix Match

Een absolute aanrader zowel voor in de klas als thuis.

Hoe werkt het?

Je werpt met de dobbelstenen om te weten welk getal gevormd dient te worden. Vervolgens proberen elk van de deelnemers met zo veel mogelijk van de gekregen 5 kaarten en de beschikbare bewerkingen dit getal te vormen. Je kan dit spel beperken tot kleinere getallen, of via de derde dobbelsteen uitbreiden tot hogere (moeilijkere) getallen. Hierdoor kan het spel blijven meegaan, en is het ook voor volwassenen nog leuk om te spelen. De zandloper kan je gebruiken om het spel snel vooruit te laten gaan. Het gevormde getal zodra de zandloper leeg is, is het definitieve. Een speler kan natuurlijk ook eerder stop roepen. Wie het eerst het juiste antwoord geeft, mag de kaarten die daarbij gebruikt werden houden. Een nieuwe rond kan beginnen.

Materiaal

Kaarten met cijfers en bewerkingen op. Drie dobbelstelen. Een zandloper. Handige kleine verpakking, in een stevig doosje. Kan ook gemakkelijk mee op reis.

Doelgroep

Er staat 8+ op. Je kan dit spel eigenlijk al heel snel spelen, vanaf het aanleren van optellen en aftrekken, mits je de hogere cijferkaarten uit het deck haalt. Afhankelijk van de kennis van de bewerkingen spreek je gewoon af dat bepaalde bewerkingen wel of niet mogen. Door de zwarte (derde) dobbelsteen, kan het spel gespeeld worden door volwassenen ook, zonder dat het gaat vervelen.

Waar te vinden?

Bij productief krijg je dit spel snel via internet besteld en geleverd.

 

Equilogic

Beschrijving

Equilogic is een echt breinspel, waarin je magische vierkanten maakt. Drie eenvoudige regels gelden, maar de uitwerking is niet altijd even simpel! Je kan dit spel spelen alleen of samen met 1 of twee andere spelers. Dit is een spel dat aantoont dat magische vierkanten niet steeds "meer van hetzelfde" hoeft te zijn. Ook voor wie uitgekeken is op de sudoku rage een aanrader om eens te bekijken.

Spelmateriaal

De speldoos bevat (dikke) kartonnen magische vierkanten (de opgaven) en kartonnen getallenfiches om de oplossing te vinden. De 48 opgaven lopen op in moeilijkheidsgraad. Een boekje met de oplossingen en een grote fiche (in 4 talen) met de speluitleg maken het geheel compleet. Een kleine kanttekening: ik zou het materiaal liever in kunststof uitgevoerd zien, dat zou handiger en meer duurzaam zijn.

Doelgroep

9+ staat op de doos. Vanaf het moment dat er cijferbegrip is tot 20 en kleuren gekend zijn zeker een aanrader voor kinderen die wat sneller denken.

Waar te vinden?

Bij productief krijg je dit spel snel via internet besteld en geleverd.

 

Monkey Tales

 

Tim (6de lj) speelde voor ons Monkey Tales: De Vallei Van de Jakhals voor leerlingen van het zesde leerjaar. Hier zijn verslag:

In dit spel reis je naar het mysterieuze Egypte. Al puzzelend en rekenend doorkruis je woestijnen, tempels en piramiden. Op elke plek waar je komt word je uitgedaagd om al puzzelend enge mummies en sluwe jakhalzen te slim af te zijn. Dit alleen al is een leuke uitdaging waarbij je logisch nadenken en behendigheid je een heel eind vooruit kunnen helpen.

Om naar een volgende plek te kunnen reizen moet je in iedere ruimte al rekenend de intelligente aapjes van de slechte Huros Stultus verslaan. Verschillende rekenvaardigheden komen aan bod, snel rekenen, getallenkennis, meetkunde, metend rekenen, hoofdrekenen…

Monkey Tales past zich automatisch aan aan jouw wiskundeniveau. Naarmate je beter wordt, wordt je meer en meer uitgedaagd door moeilijkere oefeningen. Als ouder/begeleider kan je die groei volgen op de statistieken.

Monkey Tales maakt wiskunde fun! Het spel is heel mooi uitgewerkt. De beelden zijn knap en geven het geheel de look van een echt computerspel. Tim heeft dit spel met veel plezier volledig uitgespeeld terwijl zijn jongere broer met veel interesse zat te volgen. Wanneer komt er een Monkey Tales voor het derde leerjaar?

De Telduivel CD-ROM

De Telduivel CD-ROM

Wiskunde saai? Vergeet het maar! De Telduivel: een spannend rekenavontuur voor al wie bang is van wiskunde. Ontdek de geheimen van de getallenleer en los tal van rekenraadsels op. In het laatste spel neem je het op tegen de grootmeester van het cijferuniversum, de Telduivel! Boordevol raadsels, slimme formules, cijferpuzzels en andere hersenbrekers. Met een verklarende lijst van wiskundige begrippen. Naar het idee van H.M. Enzensberger, auteur van het gelijknamige boek. Met deze cd-rom ontdekken de kinderen de boeiende kant van wiskunde. Op een ludieke manier worden de meest intrigerende aspecten van wiskunde uitgelegd: wat is de betekenis van het getal nul, wat is een onverstandig getal, en is dat dan het tegenovergestelde van een prima getal...? Zelfs de befaamde Bonatsji-konijnen komen aan bod. Voor kinderen vanaf 10 jaar.

lesbrief Lannoo ivm deze CD-ROM (MS Word document): lesbrief telduivel

Lees commentaren elders:

(naar boven)

 

Magico

Magico

Uitgeverij: Spectra

Materiaal: In de bakjes worden er een aantal bolletjes gelegd volgens wat op de opdrachtenkaart staat. Het kind moet telkens aanvullen tot een bepaald getal (principe: magische vierkanten: alles moet kloppen: hoizontaal, vertokaal, diagonaal)
De waarde van de bolletjes is verschillend volgens de kleur, wat een extra dimensie aan het spel geeft: een blauw bolletje = 5, een rood bolletje heeft de waarde 1. Opdrachtkaarten worden bijgeleverd. Mogelijkheid tot zelfcorrectie.

Bevordert:

  • wiskundig inzicht
  • strategisch handelen
  • creativiteit
  • kennis van basis optellen en aftrekken

Beschikbare materialen:

  • Magico 4: met 4 vakjes
  • Magico 9: met 9 vakjes (meer uitdagend)

Info op het web:

Verkrijgbaar bij: Bekius schoolmaterialen

Doelgroep: vanaf het moment dat een kind inzicht begint te krijgen in aantallen tot 20 (magico 4) en tot 100 (Magico 9)

(naar boven)

 

Paletti


opdrachtenkaart


oplossingen controleren

Paletti

Paletti is een leerspel dat een kind toelaat zelfcorrigerend te oefenen op allerlei vaardigheden. Het bestaat uit een ronde plaat met 12 uitsparingen, waarin de gekleurde schijfjes passen die gebruikt worden als antwoordschijfjes.

Zo leer je met Paletti:

  • Het kind neemt een opdrachtenkaart en legt die op de schijf. Aan de binnenkant van de schijf staan de opgaves, aan de buitenkant is er plaats om te antwoorden.
  • Het kind legt de gekleurde schijfjes bij de juiste antwoorden
  • Na het oplossen van alle opdrachten, keert het kind de opdrachtenkaart om
  • Door de kleuren van de antwoordenschijfjes te vergelijken met de plaats van deze kleuren op de antwoordenkaart, kan het kind controleren of het fouten heeft gemaakt

Voorbeelden van kaartenpakketten:

  • tellen en rekenen tot 10
  • rekenen tot 20
  • rekenen tot 100
  • tafels
  • engels niveau 1-4
  • ...
  • ... kijk regelmatig op de site van je leverancier wat beschikbaar komt

Doelgroep: Vanaf het moment dat een kind begint inzicht te krijgen in aantallen, kunnen de opdrachtenkaarten met eenvoudige bewerkingen tot 10 of 20 reeds gebruikt worden. Voor alle opdrachten geldt, veel meer dan een leeftijdsgrens, of een kind er vanuit zichzelf aan toe is. Alleszins: het kind hoeft niet te shrijven, wat deze rem wegneemt voor kleuters die al gevoel voor getallen hebben, of die interesse hebben in Engels.

Op het web: www.schoolmaterialen.nl . Via de knop "zelfstandig werken" komt u bij Paletti uit.

(naar boven)

 

Rekenroulette

Rekenroulette

Rekenen met de rekenroulette is leuk. Zelfs oefeningen die op papier saai zijn, maar nog moeten ingeoefend worden, worden door de meest "verveelde" scholier met plezier herhaald met dit spel.

Rekenen tot 100 of tot 1000, vermenigvuldigen of delen, optellen en aftrekken: je kan het allemaal oefenen met de rekenroulette. Gebruik de standaard pelregels of maak eigen afspraken, het kan allemaal.

Gegarandeerd inoefenen met plezier! Kijk waar de tol de kogeltjes heen schiet. tracht zo snel mogelijk de oplossing van de bewerking die zich aandient te vinden. Geniet van het groeien van je rekenkennis.

Op het web:

(naar boven)

 

Pyramide/Rekenpiramide

Pyramide / Rekenpiramide

 

De dino piramide (9 driehoeken) is bedoeld voor kleuters. Het gaat nog niet over rekenen bij deze piramide. De driehoeken hebben elk drie delen (aan elke zijde 1) van een dino. Het is de bedoeling dat je een piramide vormt, waarin alle dino's "kloppen". Moeilijker dan je op het eerste gezicht wel denkt!

Met rekenpiramides oefen je de bewerkingen van je keuze op een leuke manier.

Er zijn rekenpiramides beschikbaar voor verschillende soorten bewerkingen van tellen tot 10 tot rekenen tot 1000, met tussen 25 en 49 driehoeken:

  • optellen en aftrekken
  • maal- en deeltafels
  • metriek stelsel
  • breuken
  • klok kijken
  • tellen met euro's
  • ...

(naar boven)

 

Compacteren in de rekenles

SLO (de Nederlandse Stichting Leerplan Ontwikkeling) werkte voor vier courant gebruikte rekenmethodes (Alles telt, De wereld in getallen, Pluspunt en Rekenrijk) een compacting programma uit.

De leerlingen krijgen routeboekjes die de weg wijzen doorheen de methode in een versneld, gecompacteerd traject.

Bij het programma hoort een boek: "Compacten en verrijken van de rekenles; voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs", waarin de leerkracht practische tips kan vinden om één en ander soepel te organiseren in de klas.

Het aanbod bekijken kunt u hier: www.slo.nl/e22/Slo21/guest/000/000/000/003?ECT=22&iConId=7688

CD Rom Compacteren van de rekenles (6 CD-ROM's en 1 boek), 149 euro + 6,50verzendkosten, SLO, PB 2041, 7500 Enschede, ISBN 90 329 2176 2 (prijsinfo november 2004)

e-mail info@slo.nl
website: www.slo.nl/compacting

(naar boven)

 

Bolleboos rekenen/wiskunde

Bolleboos

Beschrijving

Bolleboos rekenen/wiskunde is het resultaat van het (Nederlands) Bolleboos project dat startte in 1992. Het is materiaal dat moeilijk is en beroep doet op de inventiviteit van de leerlingen.

Het materiaal laat kinderen toe op een ontdekkende manier een aantal wiskundige oefeningen te maken en zich begrippen eigen te maken. Bestaat uit: boekjes voor de kinderen met kopieerblaadjes, en een handleiding voor de leerkracht. Kostprijs per boekje (info nov. 2004): 55 euro.

Lees over de Bolleboos boeken wat meer hier of klik op een onderdeel voor informatie over dat boek.

  • Moza´eken (boek bestaande uit 10 deeltjes, voor kleuters t/m lj 3), 2003, ISBN 9014096623
    opmerking van iemand die hiemee werkt: "voor kleuters vind ik dit toch wel hoog gegrepen"
  • Getallen in de maak(lj 1-2),
    2003, ISBN 9014096607
  • Zeg, ken jij die rekenmachines al? (lj 4-5),
    2003, ISBN 90144096577
  • De reis om de wereld in 80 dagen (lj 5-6),
    2003, ISBN 9014096593
  • Wiskunde van de kalender (lj 5-6),
    2003, ISBN 9014096585
  • Breuken (lj 5-6)
    2003, ISBN 9014096631
  • Groot problemenboek(lj 4-5),
    2003, ISBN 9014096615
  • Doordenkertjes ,
    2003, ISBN 9014096569

Uitgever:

Kluwer
Postbus 4
2400 MA ALPHEN AAN DEN RIJN
E-mail: CCCAlphen@kluwer.nl
Website: www.kluwer.nl
T: 0172 - 466800
F: 0172 - 466769

Nog op het web: bolleboos URL

(naar boven)

 

MS 24

MS 24 is een dobbelstenenspel om de bewerkingen tot 24 te oefenen

Uitgever: Spectra Lernspiel

Beschrijving:

Rekenspel. Het houten spel heeft een dobbelsteen en pionnen in twee kleuren (rood en blauw). Je kan er op een speelse manier de berekeningen tot 24 mee oefenen. Schrijven is niet nodig (je kan dit spel met max. 4 spelers spelen)

(naar boven)

 

Stenvert blocs: Rekenmeesters

Stenvert blocs: Rekenmeesters

Beschrijving: Stenvert blocs voor de betere rekenaars en de hoogbegaafden. Ze bevatten een aantal uitdagende opdrachten, die vaak met veel plezier worden uitgevoerd.
Rekenmeesters verrast de leerlingen onder meer met spannende geheimschriften, magische vierkanten, prikkelende puzzels, grappige en slimme getallenreeksen en kansberekeningen. Zij komen in elk deeltje terug in een opklimmende moeilijkheidsgraad. Steeds voorzien van leuke titels, zoals De nachtelijke tocht, De schat van Vasco di Somma, Magic Five en Het mysterie,...

(naar boven)

 

Rekenweb

Rekenweb

Beschrijving:

Rekenweb bevat een schat aan rekenoefeningen, van heel gemakkelijk tot erg uitdagend. Een geweldige hulp om in de klas of de kangoeroeklas eens iets extra aan te bieden dat de kinderen leuk vinden!

Rekenweb schenkt veel aandacht aan ruimtelijk denken.

Op het web: Rekenweb, of via dit: www.fi.uu.nl/rekenweb/leraren/matrix.xml

(naar boven)

 

Somplex

 

 

 

 

Somplex

Uitgeverij: Schoolbegeleidingsdienst Midden - Holland en Rijnstreek

Distributeurs:

  • Ronny Rottiers
    Karperweg 2a
    2560 Kessel
    België
    GSM 0475 82 05 97 Tel/Fax 03 236 84 25
  • SBD Midden Holland en Rijnstreek:
    Postbus 219 2410 AE Bodegraven
    Nederland
    T 00 31 172 61 92.59 F 00 31 172 61 81 47

Beschrijving:

Verrijkingsmappen voor rekenen. Per leerjaar is er een kopieermap beschikbaar met zeer gevarieerde uitbreidingsleerstof voor wiskunde. De oefeningen doen beroep op flexibel, divergent denken. Uitermate geschikt voor hoogbegaafden en voor sterke rekenaars die soepel denken en die vaak oplossingsstrategieën hanteren die ver boven deze van hun leeftijdsgenootjes uit steken.

Somplex wordt uitgegeven door de Schoolbegeleidingsdienst (SBD) van Midden-Holland en Rijnstreek en bevat een compilatie van de meest creatieve en meest complexe oefeningen uit de rekenmethodes:

  • Kien, uitgeverij Malmberg, Den Bosch
  • Elftal, uitgeverij Zwijsen, Tilburg
  • Rekenmap, uitgeverij Dijkstra, Zeist

Deze oefeningen zijn opgedeeld in 5 domeinen:

  • strategieën
  • figuren
  • maten
  • getallen
  • bewerkingen

Tips:

  • Het is aangeraden vooraf het materiaal bij elkaar te zoeken en te kijken welke oefeningen als uitbreiding passen bij de verschillende stappen in de in de klas gebruikte methode. Waarom dit niet aan één van de ouders vragen? verschillende ouders hebben ons gemeld dat zij dit met plezier voor hun school hebben gedaan, tot ieders tevredenheid (en tot nut van de kinderen)!
  • Hoewel het gaat over werkbladen voor zelfstandig werk (die je vrij kan copiëren zodra je het pakket hebt aangekocht), is het vaak moeilijk voor sommige eerste klassertjes om bepaalde opgaven te lezen (onderschat hen echter niet!). Waarom niet eens twee kinderen samen laten werken? Of waarom niet de kangoeroeklas zo organiseren dat één van de oudere kinderen regelmatig even de tijd neemt de opgaves voor te lezen?
  • Bied de oefeningen in pakketjes aan, selecteer telkens wat bij de onderwerpen uit de gewone lessen past, en laat de kinderen pas aan een nieuw pakketje beginnen zodra ze zelf het vorige verbeterd hebben.

Op het web:

(naar boven)

 

 

Somplextra

spiegelen


driehoeken

Somplextra

Beschrijving

  • Voor kinderen die voorbij Somplex zijn, die nog meer uitdaging kunnen gebruiken: 3 mappen met 8 projecten plant men te maken voor Somplextra, goed voor telkens ongeveer een werktijd van 20 uur. Een extra map helpt leerlingen die nog geen wizzard zijn met de computer, een eindje op weg in een aantal courant gebruikte programma's.
  • Bestemd voor leerjaren 4-5-6 (groep 6-7-8)
  • De leerlingen gebruiken de computer om wiskundige structuren te doorgronden
  • Elk van de 8 voorziene projecten bestaat uit drie delen, die opklimmen in moeilijkheidsgraad. Eens de drie delen doorgeworsteld, kan de leerling zich een "expert" in de materie noemen. Een inleiding zorgt voor de nodige basiskennis, en verder is het een kwestie van goed nadenken en creatief werken
  • Elk project eindigt met een opdracht die later kan voorgesteld worden aan anderen
  • Geplande projecten (ontwikkeling: 2003-2005):
    • Symmetrie
    • Spelen met getallen
    • Doolhoven en knopen
    • Piramides
    • Lijnenspel
    • Puzzels
    • Perspectief
    • Regelmaat

Op het web:

(naar boven)

 

Leervierkanten

Leervierkanten

Leergebieden: rekenvaardigheid

Beschrijving:

De leervierkantjes moeten aan elkaar gelegd worden door de opgaven op te lossen en te laten corresponderen met de oplossing. Op deze manier ontstaat één groot vierkant. De leerlingen kunnen zichzelf controleren door middel van de streepjescode. De verschillende rekendomeinen komen aan bod.

(naar boven)

 

 

Vierkant voor Wiskunde

Vierkant voor wiskunde

Beschrijving:

De Stichting Vierkant Voor Wiskunde is een Nederlandse stichting die zich bezighoudt met het toegankelijk maken van wiskunde.

Zij organiseren kampen, publiceren de "wisschriften", enz.

Op het web: vierkant voor wiskunde

Tip:

Als je eens een uurtje moet vullen, onverwacht, omdat er een andere leerkracht ziek is, of je even moet inspringen om andere redenen, kan je hier erg zinvol materiaal (wiskundige puzzels) vinden. uiteraard kan je de puzzels ook gebruiken als uitdaging in de kangoeroeklas...

Tip:

De stichting geeft een een aantal boeken en werkboeken (wisschriften) uit. Voor elk wat wils: Magische figuren, Getallen, van driehoek tot voetbal, Magische vierkanten en Geheimschrift. Heb je al een lijstje gemaakt voor de sint? Of voor de kerstman? Gewoon voor de schoolbib mag natuurlijk ook! Zie: www.vierkantvoorwiskunde.nl/uitgaven/index.html

(naar boven)

 

Plustaak

Plustaak

Beschrijving:

Werkboekjes voor verschillende vakken (rekenen, taal, lezen, begrijpend lezen...). Telkens gaat het niet over gewone leerstof of oefenstof, maar om verrijkingsstof, die specifiek voor hoogbegaafde leerlingen geschikt is.

De werkboekjes zijn per leerjaar verkrijgbaar, zodat materiaal kan aangeboden worden volgens de kennis en kunde van de leerlingen.

Uitgeverij:

Delubas, Educatieve Uitgeverij
van Ostadeplein 8
5151 SW DRUNEN
E-mail: info@delubas.nl
Homepage: www.delubas.nl
Telefoon: 0416 - 380482
Fax: 0416 - 322647

Belgisch aankooppunt

Ronny Rottiers
Karperweg 2 2500 Kessel
t el: 0475/82.05.97
ronald.rottiers@telenet.be

(naar boven)

 

Pico Piccolo

 

Pico Piccolo rekenen (eerste kleuter t/m 3e lj)

Uitgeverij: Optimum-Boek of via Klumper Argentyren.  

Bespreking:

Zelfstandig te verwerken kaarten, beschikbaar voor kleuters en klassen van de basisschool.
Ook al een goede uitdaging voor kleuters die al kunnen rekenen, maar nog niet kunnen schrijven.  

Opmerking: Er zit wel wat herhaling in de oefenkaarten

Bestaat ook: luisteroefeningen, taal,...

(terug naar boven)

 

Kien rekenen

Kien rekenen

Kien rekenen (de opvolger van Kien) bestaat uit 30 onderwerpen per leerjaar en elk onderwerp heeft een omvang van 4 pagina's. De leerlingen zijn ongeveer 2 uur bezig per onderwerp. Kien rekenen kan naast elke rekenmethode worden gebruikt.

Bekijk info op het web: www.kienrekenen.nl/

Beschikbaarheid: tegen schooljaar 2004-2005 is alles er, in schooljaar 2003-2004 enkel groep 6-8 (lj 4-5-6).
Zie verschijningslijst

 

Polyomino's

Polyomino's zijn groepen van eenheidsvierkanten. Ze werden voor 't eerst benoemd in 1953 door Solomon W. Golomb, toen student aan de Harvard Universiteit. Omdat een domino bestaat uit twee aaneengesloten vierkanten, stelde Golomb voor figuren met drie vierkanten tromino's te noemen. Die met vier tetromino's. En verder pentomino's, hexomino's, heptomino's, enz.
De eenheidsvierkanten kunnen op verschillende manieren aaneengesmeed worden.
Er is één monomino en één domino. Er zijn twee verschillende tromino's, vijf verschillende tetromino's en twaalf verschillende pentomino's.

Leerkrachten kunnen een nascholing volgen in het gebruik van polyomino's in de klas:
www.khbo.be/spellenarchief/KHBO/navorming/navorming-B.html

Een interessante site om de mogelijke spellen gebaseerd op polyomino's te leren bekijken (je vindt er ook doorlinking naar andere interessante informatie over polyomino's trouwens): www.gamepuzzles.com/polycube.htm

Het "gekende" bordspel "Katamino" (al dan niet in junior versie) gebruiken in de klas kan natuurlijk ook: het bevordert ruimtelijk inzicht en probleemoplossend denken. De pentomino's, waarop Katamino gebaseerd is, zijn heel populair (met zijn twaalven hebben ze 5 x 12, dus 60 vierkanten, een getal dat makkelijk deelt)

Download een gratispakket met 100 polyomino puzzels: www.freedownloadscenter.com/Games/Mind_Games/Polyomino.html

Eerste hulp bij tafels

Eerste hulp bij tafels plaats het kind centraal.

Een boekje en spellen die je helpen ook de kinderen die al snel afhaken bij te repetitief werk, aan de slag te houden met tafels. Een aanrader, ook voor beelddenkers!

Eerste hulp bij tafels is een boek waarin het kind centraal staat. Het boek biedt meer dan 50 speelse, gevarieerde maar toch gestructureerde oefeningen en activiteiten die ingezet worden bij het aanleren van tafels.

Materiaal: ideeënboek, drie spellen en een tafelplacemat.

gebruik: op school en thuis

numbers league

Numbers League: een spel om leuk rekenvaardigheden in te oefenen

Thema: de strijd van goed tegen kwaad.
Vaardigheden: strategisch denken, rekenvaardigheden (inoefening)

Numbers league heeft alles om leerlingen tegelijk met veel plezier te laten "spelen" en intussen de basisberekeningen te laten automatiseren. Je kan het spel op verschillende niveaus spelen, afhankelijk van de reeds geleerde rekenvaardigheden van de kinderen.

De makers hebben goed gekeken naar het succes van de spellen met Pokemon en Yu-Gi-Oh kaarten. Kinderen die het spel hebben uitgetest legden zelf ook de analogie. De spelregels zijn eenvoudiger dan deze spellen, zodat dit spel in de eenvoudisgte versie ook al door zeer jonge kinderen (die cijfers kunnen lezen en tot 20 rekenen) kan gespeeld worden.

gebruik: op school (bv in hoekenwerk) en thuis als spel

wordt (online) verkocht door productief


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be