Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Didactisch materiaal
Kenmerken van goed materiaal
Kleuters
Rekenen, wiskunde
Denkspellen
Taal
Technologie
Puzzelen
Ruimtelijk inzicht
Constructiemateriaal
CD ROM
Secundair
Tips allerhande
Probeer dit eens
Sociaal-emotioneel
Diversen
Werk eens op het web
 
 
 
 
 
Materialen - Taal

Pagina in volle opbouw!

U kunt door deze pagina navigeren door te klikken op de onderstreepte tekst.
Met "naar boven" kunt u dan terug bovenaan het blad komen.

Villa Alfabet
Plustaak Veilig Leren Lezen zongroep
Slimme Taal
Taaltoppers veilig leren lezen werkblaadjes
Bolleboos
Wie schrijft die blijft Een rugzak vol verhalen
Haargroeimiddel
Varia begrijpend lezen Stappenplan spreekbeurt
Spreekwoorden
Cryptologisch kinder-en Jeugdboekenjury Vlaanderen
Scrabble
Stenvert taalmeesters nuttige links rond taal
Rotaspel
Geheimtaal

Anders kijken naar je methode

 

Jadmaxx

Villa Alfabet

Villa Alfabet

Uitgeverij (& distributie): Educatieve uitgeverij Maretak

Postbus 80, 9400 AB Assen
T 0592 399227
F 0592 399097

Verdeling in België: Jeukiboek

Groenestraat 9, 8210 Zedelgem.
T 050-208221

Leergebied: begrijpend lezen

Beschrijving:

Vervangt de vroegere reeks "Dolle Kervel".
Per graad zijn er twaalf leesboekjes beschikbaar. Deze verzorgde leesboekjes (mooi ingebonden met harde kaft en duidelijk lettertype) kunnen aangeboden worden aan de goede lezers (min. AVI 4, eerste graad lagere school). Er zijn verschillende AVI niveaus beschikbaar, en verschillende soorten boekjes en thema's
De inhoud is afgestemd op de leefwereld van de leerlingen.
kinderen kunnen geheel zelfstandig aan de slag: bij de boekjes horen werkbladen die kant en klaar uitgewerkt zijn. op deze manier is het voor leerkrachten makkelijk differentiëren...
In de boekjes staan ook regelmatig villaatjes getekend die naar een pagina achteraan in het boek verwijzen. Op deze pagina staan er vragen die het kind kan beantwoorden. Achteraan in het boek staat ook het e-mail adres van de auteur. Kinderen sturen de auteur berichtjes, en krijgen een mailtje terug. Op deze manier wordt de betrokkenheid vergroot . Het "huis met verschillende kamers" achteraan het boek is echt een mooie vondst. Het kidn wordt aangemoedigd het thema verder uit te diepen en om over het thema te filosoferen.

Extra materiaal voor de leerkracht:

Bij deze boekjes hoort de losbladige kaft `Villa verdieping' met verbredingsmateriaal voor de boekjes. De kaft bevat ondermeer verhalen, schrijfopdrachten, tekenopdrachten en boekprofielen (om op jonge leeftijd een boekbespreking te maken).

Op het web verder lezen:

(terug naar boven)

 

Slimme taal

Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), Projectgroep Slimme Taal: Ellis Bronkhorst, Nora Steenbergen-Penterman, Resi Meijer, Sylvia Drent, Manon Hulsbeek e.a., Slimme taal, ISBN 90-329-2111-8

Beschrijving:

Slimme taal is een set werkmateriaal in pakketjes, geschikt voor groepen 3 t/m 8 (Nederland), eerste /m zesde leerjaar (België).
Je hebt de keuze tussen "kranten en tijdschrijften" en "kinderliteratuur".
De leskaarten spelen in op de leerbehoeften van hoogbegaafden. De thematische inhouden blijven bij de leerstof van het leerstofjaar en kunnen zelfstandig verwerkt worden. Het is pakket is afwisselend, vereist creativiteit van de leerlingen, bevat open problemen, maakt verschillende oplossingswegen mogelijk, stimuleert een onderzoekende houding, lokt interactie uit en roept reflectie op.

Uitgeverij & distributie: Stichting Leerplanontwikkeling

Een ervaring:

"Elke week zijn er de leesmoeders die met de kinderen een uurtje lezen in niveaugroepen. We hebben er ook een kind tussen zitten dat met kop en schouders boven de klas uit steekt, met AVI 9 in het tweede leerjaar. Dat kind neem ik dan apart en werk met haar aan 'Slimme taal'. Tot hiertoe valt het best mee!"

Info op het web:

(terug naar boven)

 

Bolleboos

 

Bolleboos Start, Bolleboos en Bolleboos plus

Beschrijving:

Leesboeken voor leerlingen in eerste tot zesde leerjaar (België) of groep 3 t/m 8 (Nederland) die snel vorderen met lezen. Technisch zijn deze boeken moeilijker dan de normale boeken per leeftijd, maar inhoudelijk sluiten ze goed aan bij de leefwereld van de kinderen. Boekjes in een harde kaft, elk 84 blz. dik. Er is een indicatie per boek van AVI niveau, leeservaring en thema.
Materiaallijsten:

Uitgeverij:

Zwijsen Educatief BV, Uitgeverij Algemeen
Postbus 805
5000 AV TILBURG
E-mail: klantenservice@zwijsen.nl
Website: www.zwijsen.nl
T: 013 - 5838888
F: 013 - 5838880

Info op het web:

(terug naar boven)

 

Plustaak

 

Plustaak

Een reeks werkboekjes voor kinderen die wat meer kunnen dan hun klasgenootjes. De kinderen kunnen op een zelfstandige manier de verrijkingsleerstof doornemen. Zeer gevarieerd. Kinderen kunnen zelf controleren of ze de opgaven goed hebben afgewerkt.

Er is telkens een werkboekje en een antwoordenboekje beschikbaar.

Beschikbare boekjes:
- Plustaak Rekenen & Wiskunde - voor groep 3 t/m 8 (1e-6e lj)
- Plustaak Taal/Lezen - voor groep 3 en 4 (1e-2e lj)
- Plustaak Taal - voor groep 5 t/m 8 (3e-6e lj)
- Plustaak Begrijpend & studerend lezen - voor groep 5 t/m 8 (3e-6e lj)s

Kostprijs (09/2004):

  • 5 werkboekjes: 14 euro
  • Antwoordenboekje: 5 euro


Uitgeverij

Delubas, Educatieve Uitgeverij
van Ostadeplein 8
5151 SW DRUNEN
E-mail: info@delubas.nl
Homepage: www.delubas.nl
Telefoon: 0416 - 380482
Fax: 0416 - 322647

Belgisch aankooppunt

Ronny Rottiers
Karperweg 2 2500 Kessel
t el: 0475/82.05.97
ronald.rottiers@telenet.be

(terug naar boven)

 

Taaltoppers

Taaltoppers

Uitgeverij: Ajodakt

Distributeur: De eenhoorn

Beschrijving: 60 taalkaarten voor kinderen die sterk zijn in taal. Elke kaart telt 4 à 5 stimulerende opdrachten op het gebied van woordenschat, puzzels, uitdrukkingen, creatief schrijven en nog veel meer.
Taaltoppers laat kinderen die meer aankunnen aan hun trekken komen. Met èchte verrijkingsstof waar zij zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Taaltoppers is methode-onafhankelijk en extra werk bij elkaar zoeken of kopiëren hoeft niet meer.
U krijgt de kaarten van Taaltoppers in vijfvoud. Zo is er met maar liefst 300 taalkaarten altijd volop keus, ook als je lmet grote groepen werkt.

Doelgroep: vanaf het vierde leerjaar

(terug naar boven)

 

Wie schrijft die blijft

Wie schrijft die blijft

Uitgeverij: Ajodakt

Distributeur: De eenhoorn

Beschrijving:

Zestig prikkelende, uitdagende stelopdrachten voor leerlingen vanaf het derde leerjaar. Het boek prikkelt de fantasie en zet de leerlingen aan om goed na te denken over de vorm en de inhoud van hun teksten. Hoe schrijf je een goed verhaal? Hoe deel je een brief in? Hoe controleer je de spelling? Wie schrijft die blijft biedt de leerlingen tekst en uitleg.
Het opzet van dit boek laat alle ruimte voor keuzes. U geeft een groepsopdacht, of de leerlingen kiezen elk zelf een opdracht. Ook groepswerk komt aan bod. Samen een dierenkrant maken of werken aan een project bijvoorbeeld.

Op het web: www.ajodakt.nl/Wieschrijft.htm

(terug naar boven)

 

Varia Begrijpend lezen Uilenreeks

 

Varia Begrijpend lezen Uilenreeks

Uitgeverij: Bekadidact

Distributeur: Bekadidact

Beschrijving: werkboekje om zelfstandig te lezen (begrijpend lezen )

Opmerking: de reeks heeft ook boekjes voor taal, rekenen, taalschat, woordenschat, spelling en klokkijken.

(terug naar boven)

 

Begrijpend lezen: "Boeiende verhalen"

Begrijpend lezen: "Boeiende verhalen"

Uitgeverij: Ajodakt

Distributeur: De eenhoorn

Beschrijving: Een bundel van 4verhalen, met vragen bij. Aard: begrijpend lezen. om kinderen terug zin te doen krijgen in lezen!

Lijstje:

  • Leon Kameel' (3e leerjaar)
  • Het haargroeimiddel (4e lj)
  • Een thuis voor opa' (5e leerjaar)
  • Een winter om nooit te vergeten (6e leerjaar)

(terug naar boven)

Cryptologisch

Cryptologisch

Uitgeverij: Kinheim

Distributeur: Kinheim

Beschrijving: Oefenboek voor cryptische taalvaardigheid.

  • Leert de kinderen stap-voor-stap de geheimen van een cryptische omschrijving ontdekken.
  • Een geschikt middel om de taalvaardigheid van kinderen in de bovenbouw te vergroten.
  • Een plezierige uitdaging voor kinderen met enige begaafdheid op taalgebied.
  • Door het vinden van synoniemen, homoniemen, associatief woordgebruik, uitbreiding woordenschat, kortom, door een duidelijke instructie en een breed scala van oefeningen wordt de taalvaardigheid verdiept en uitgebreid.
  • Geschikt voor zowel individueel gebruik als groepswerk en hoekenwerk.
  • Kinderen kunnen er geheel zelfstandig mee werken.
  • Aan het einde van deze leergang is een stevige basis gelegd voor het kunnen oplossen van cryptogrammen met twee sterren.
  • Voorzien van correctiesleutel

Doelgroep: hoogste jaren basisonderwijs

Op het web: www.kinheim.com/index.html?http://www.kinheim.com/html/bestelformulier.html

(terug naar boven)

Stenvert Taalmeesters

Stenvert Taalmeesters

Uitgeverij:

Beschrijving: Stenvert blocks zijn sowieso bedoeld voor zelfstandig werken. Dit laat differentiatie toe, zowel voor kinderen die extra hulp nodig hebben als voor de snellere denkers.

Stenvert Taalmeesters is, samen met Stenvert Rekenmeesters, een pakket dat bedoeld is voor de sterkere leerlingen en de hoogbegaafden. Leerlingen krijgen een 30-tal uitdagende opdrachten die hen allicht zullen boeien.

In Stenvert taalmeesters bv, vinden de leerlingen een scala aan boeiende taalverschijnselen, variërend van rijm en alliteratie tot synoniemen, tegenstellingen, taalgrapjes en taalspelletjes. De taken zijn gegroeperd rond aansprekende onderwerpen: Puzzeltaal, Lijftaal, Voeltaal, Wartaal, Geheimtaal enz. Het aanbod is breed, spannend en uitdagend. 

De antwoordenblocs laten de leerlingen toe zichzelf te corrigeren. 

Een ervaring: De leerlingen puften eerst even "moeten wij werken hier in de kangoeroeklas?", maar werden al snel geboeid door de opdrachten. het zeuren was snel voorbij!

(terug naar boven)


Spreekwoorden
en gezegden

Spreekwoord.net: Spreekwoorden en gezegden: www.spreekwoord.net

Een site waar kinderen die heel taalvaardig zijn en interesse hebben in figuurlijke betekenissen van uitdrukkingen, spreekwoorden en gezegden, zich kunnen uitleven.

Spreekwoord.nl: www.spreekwoord.nl

Een site voor kinderen en jongeren die graag met taal spelen. Je kan spreekwoorden opzoeken op een woord dat in het spreekwoord voorkomt, of op de tekst van de omschrijving. Een rijke site.
Leuk is ook het spreekwoord van de dag: zo leer je elke dag een nieuw spreekwoord.
Tip: kijk eens via de sitemap naar het beroemde schilderij van Breughel met de spreekwoorden!

(terug naar boven)

 

Veilig leren lezen:
Maan-Roos-Vis zongroep

Veilig leren lezen: Maan-Roos-Vis zongroep

Uitgeverij: Zwijsen

Beschrijving:

Voor kinderen die bij de start van het eerste leerjaar / Groep 3 reeds een goed letterbegrip hebben, is de gewone methode van Veilig Leren Lezen te traag. Daarom is er een pakket "zon" materialen, die deze kinderen toelaten het thema van de lessen te volgen,maar dan met eigen, meer geschikt, materiaal.

Info op het web: Lees hierover meer op de website van Zwijsen: www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/show/id=87748

(terug naar boven)

 

Maan roos vis blaadjes

 

Maan roos vis blaadjes

Op de website van Zwijsen kan je een aantal werkblaadjes en tips vinden om je kind te helpen met het leren lezen. Niet alleen handig voor kinderen die de methode "veilig leren lezen" aangeboden krijgen op school. ook handig als je kind nog niet leert lezen op school, maar toch al die leeshonger heeft...

website: www.veiliglerenlezen.nl/zwijsen/show?id=54908

(terug naar boven)

Een rugzak vol verhalen

Een rugzak vol verhalen

Beschrijving:

Op het web: info: lees er hier alles van

Materiaallijst: hier heb je hem

(terug naar boven)

 

Stappenplan spreekbeurt

Stappenplan spreekbeurt

Beschrijving:

Een handig boekje dat de leerlingen helpt om al snel een degelijke spreekbeurt in elkaar te boksen.

Uitgeverij: Ajodakt

Op het web:

(terug naar boven)

 

Kinder- en jeugdjury Vlaanderen

site van de KJV: www.kjv.be/

Voor wie ideetjes wil van boeken om te lezen...Jaarlijst maakt KJV een shortlist voor de kinder- en jeufdboekenjury. Idee: doe eens mee, als school?

(terug naar boven)

Scrabble

 

Scrabble als verrijking van de taallessen op school?

Ook met een spel kan je heel goed je spelling oefenen! Scrabble is niet zo maar een spel, je leert er ook nog iets bij. Voor hoekenwerk of kangoerroeklas.

Tip: spreek eens af dat je enkel dieren probeert te leggen, of enkel werkwoorden, of bijvoeglijk naamwoorden,...

Enkele nuttige links om op het web te scrabbelen:

 

Jadmaxx

 

Jadmaxx: scrabble voor ongeduldige zielen

Als scrabble je kinderen of leerlingen frustreert, kan dit spel een mogelijk alternatief zijn. Zowel het wachten op anderen als het geluksgedeelte worden namelijk uitgeschakeld. Het spel bestaat uit 4 sets letters, 1 per speler. Dit is uitbreidbaar, je kan extra sets verkrijgen bij de leverancier. Hiermee kan elke speler per ronde die wordt gespeeld zelf een woordenraster maken, met de eigen letters. Verder beschikt elke speler over een voorzetscherm zodat anderen niet kunnen kijken welke woorden hij legt. Vooraf spreken de spelers af hoeveel rondes er worden gespeeld. Elke ronde duurt 5 minuten + 1 minuut om af te ronden en te controleren of alle woorden juist zijn gespeld. Iedere speler vormt per ronde woorden met dezelfde letters. Welke letters dat zijn wordt bepaald door de 18 letterdobbelstenen die worden geworpen. Het gaat erom zo veel mogelijk letters dubbel te gebruiken, want dit levert extra punten op. Per ronde telt elke speler zijn punten op een bijgeleverd scoreblaadje. Ook worden telkens de woorden gecontroleerd.

In dit laatste zit meteen een mogelijke frustratiebron die dit spel meer heeft dan scrabble. Een minder goede speller zal mogelijk een hele ronde punten verliezen, als een woord foutief is gespeld. Anderzijds gaat met dit spel zeker elke deelnemer meer bezig zijn met woorden combineren en is er meer "eigen" speeltijd dan bij een klassieke scrabble.

Scherpt aan: taalgevoel, spelling, zelfstandig werken, doorzettingsvermogen. Het sociale element van het scrabble spel speelt veel minder. Elkaar plaatsen of woorden afvangen is niet meer aan de orde, tussentijdse controle, strategisch werken naar dubbele en driedubbele waarden is ook weg. Anderzijds is het wel mogelijk via het dubbel gebruikvan letters sterk strategisch te werken.

Uitgetest: leuk spel, gaat ook snel, zeker minder frustratie door op elkaar te wachten of door het afvangen van plaatsen zoals in Scrabble, maar ook dat is iets wat leuk kan zijn en dat valt weg. Anderzijds meer frustratie als een deelnemer nog niet zo sterk is in spellen, want aan het einde van een ronde alle punten verliezen is ook niet leuk.

Voor op school en thuis. Op school heeft het alleszins het voordeel dat elk kind intensief bezig is met het eigen rooster, en de wachttijd beperkt is.

 

Kijk eens op het web

Het schoolvak Nederlands: www.hetschoolvaknederlands.be/links/

AVI tekstjes: http://www.nib.nl/materialen/rew/

(terug naar boven)

Anders kijken naar je methode

 

Anders kijken naar je methode
SLO (Nederland: Stichting Leerplan Ontwikkeling), 2001

Een boek dat richtlijnen aanbrengt voor het compacteren van taalmethoden.
www.slo.nl

Geheimtaal

Geheimtaal, steeds een topper in de kangoeroeklas!

Een project rond geheimtaal, het gebeurt zelden dat je daar geen succes mee boekt. Zelf een codewiel maken? Of een kwartetspel met geheime codes? Of maak je liever gebruik van een kant en klaar project? Voor de Nederlanders is het niet zo moeilijk: er bestaat een leskist rond: http://www.pioncultuurprojecten.nl/Geheimtaal/ProjectGeheimtaal.htm

En voor ons? Een codewiel vind je, hoe kan het anders, bij de scouts:
codewiel

Of je gaat toch gewoon zelf aan de slag met pen en papier? Neem een blad, trek er 30 kolommen op (voorzie plaats voor leestekens), en laat de kinderen op elke lijn zelf een code uitdenken.

Geef niet te veel instructies, dan krijg je pareltjes te zien.

Verken met de kinderen ook eens "andere" talen, zoals de geursignalen van mieren, de signalen die bijen met elkaar uitwisselen om een veld met bloemen aan te wijzen, gebarentaal, braille, de beeldende schriften zoals de Egyptische tekens of de oud-chinese tekens,... Google is je beste vriend.

Enkele leuke plekken:

Rotaspel

Recent onderzoek bewijst het: de globaalwoorden methode (waarbij men vertrekt van een aantal woordbeelden die moeten "onthouden" worden) is niet voor elk kind interessant om vlot te leren lezen. Anderzijds is enkel vanuit letters vertrekken ook niet ideaal.

Soms begint het lezen moeizaam omdat te sterk nadruk ligt om de globaalwoorden, of is een zeer jong kind er al op gebrand om te leren lezen zonder vanuit de letterkenis die het vaak al heeft, naar woorden lezen te kunnen overstappen.

Het rotaspel biedt een gouden tussenweg benadering die een heel belangrijke "extra" heeft: het heeft meer weg heeft van een codekraker dan van een "leer"activiteit.

Voor jonge lezertjes zeker een aanrader, om die eerste stappen van "ik wil lezen en ken al wat letters" naar echt lezen te zetten. Voor thuis én op school.

Meer informatie vind je op www.rotaspel.be/ en in de flyer die je hier kan downloaden

Over de maker: Walter Kennens was zelf jaren leerkracht en heeft nu hij van een welverdiend pensioen geniet de ervaring en kennis die hij heeft niet willen laten verloren gaan. Het rotaspel is een resultaat hiervan. We zijn benieuwd of er nog spellen zullen komen...

Over het materiaal: Het is een spel dat sterk zelfcorrigerend kan gebruikt worden, als door kleuters. Het nodigt uit om te "werken" zonder dat het als werk aanvoelt. Met een eenvoudige kartonnen draaischijf duidt het kind een oplossing aan, en door de pijl ziet het meteen of dit de juiste oplossing was. Het kind kan steeds opnieuw beginnen aan een opgave. Het geheel oogt als een reeks raadsels met de draaischijf als middel om te kijken of je gevonden oplossingen correct zijn.

De boekjes worden vergezeld van handleidingkles, waarin elke oefening wordt uitgelegd zodat de begeleider een kind heel snel op weg kan zetten.

De verpakking is nog een beetje fragiel uitgewerkt (na enkele keren open en dicht begint bij mij de klep los te komen) en dat de oefeningen in boekvorm zijn gebundeld is minder handig dan waren het losse bladeren geweest, voor het werken met de draaischijf van het spel.

Inhoudelijk weet het werken met het draaiwiel best wel te boeien en is dit motorisch voor zeer jonge kinderen al goed haalbaar. Met de opgaven hebben de kinderen in het begin wel wat hulp nodig om te weten wat er precies gezocht moet worden.

Doelgroep: kleuters en eerste lj, kinderen die echt moeten starten met leren lezen. Als enkele letters gekend zijn is dit handig, maar dit is niet noodzakelijk voor dit spel.

Commentaren van enkele ouders:

- Wij hebben dit rotaspel sinds deze week, Tessa Kieboom had het me aangeraden. Echt een voltreffer!
- Ons kind had ondanks zijn intelligentie moeite met leren lezen volgens de methode van school (Veilig Leren Lezen, een methode die met globaalwoorden werkt). Hij is nu met het rotaspel heel gemotiveerd bezig en ik zie dat hij na twee weken in de weer zijn met het spel een stuk verder staat met zijn herkenning van de woordjes van de leesmethode van school dan met twee maanden "gewoon" leesonderwijs op school
- Ik ben er van overtuigd dat mocht mijn zoon indertijd op deze manier had mogen starten, we veel minder ellende hadden gehad in het eerste leerjaar, waar ons kind van een gemotiveerd, leergierig, vlot lerend kind veranderde in een geblokkeerd, gedemotiveerd en heel boos jongetje dat een hekel kreeg aan (zijn woorden) "stomme prentjes leren herkennen in de plaats van echt leren lezen" (gelukkig kwam het goed, hij is met zijn 13 jaar een waar leesbeest dat boeken verslindt)


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be