Wat
doen de scholen nu al? En hoe?
Inspelen op de eigenheid, de kennis en de snelheid van
leren van hoogbegaafden wordt in Vlaanderen op verschillende scholen reeds
op beperkte schaal, of soms zelfs op systematische wijze gerealiseerd.
Dit gebeurt noodzakelijkerwijze met veel vrijwillige inzet van leerkrachten,
ouders en andere betrokkenen.
Er bestaan vandaag reeds pareltjes van differentiatie binnen
de klassen, van kangoeroewerking, van projectwerk en contractwerk, en
van andere vormen van begeleiding die het waard zijn om in de bloemetjes
te zetten. De enige basisschool die de hoogbegaafden ook groepeerde in
afzonderlijke klassen heeft dit jammer genoeg afgebouwd. Dit beperkt de
keuze voor ouders. Zeker voor kinderen die “tweemaal speciaal”
zijn, bleek dit initiatief het grote verschil te maken tussen graag naar
school gaan en problemen!
Het blijft roeien met brokkelige riemen, als je het globaal
bekijkt, want er is geen “plan” voorzien door het ministerie
van onderwijs, er is geen zekerheid dat een initiatief dat vandaag bestaat,
er morgen nog zal zijn. Verder is de beperkte schaal waarop één
en ander gebeurt een risico op zich. Verschillende initiatieven gingen
ten onder aan de gevolgen van hun succes. Er zijn voorbeelden van scholen
die noodzakelijkerwijze hun werking voor hoogbegaafden hebben moeten terugschroeven
omdat de school de toestroom van de hoogbegaafden niet kon bolwerken.
En toch blijft één en ander her en der draaien,
en maakt het zelfs voor veel hoogbegaafde kinderen het verschil tussen
afhaken en enthousiast naar school gaan.
Dat allerlei initiatieven op gang wordt gezet zonder een
structurele ondersteuning van uit het beleid geeft aan dat er een behoefte
aan is, die op sommige scholen erkend wordt. Tegelijk blijft er de onzekerheid
voor kinderen en ouders zowel wat continuïteit betreft als op het
vlak van de kwaliteit. Ook rond integratie binnen de school met de reguliere
programma’s en met andere leerlingen en leerkrachten worden er soms
(al dan niet terecht, soms is het een welkome stok om te slaan!) vragen
gesteld.
Surrealistisch?
Eigenlijk maken we vandaag een absurde situatie mee. Sommige
scholen schrapen met moeite geld bij elkaar om de kangoeroeklas of gewone
jaarklassen te voorzien van een beetje materiaal dat uitdagend genoeg
is voor sterke leerlingen. Materialen worden waar het kan wild gekopieerd.
Ouders lenen materiaal uit aan de school of doen schenkingen, want de
school heeft geen geld voor iets anders dan de gewone leermiddelen. Ouders
en ander vrijwilligers bepalen op sommige scholen (met succes overigens)
grotendeels de inhoud van een kangoeroeklas, en blijken soms didactische
elementen aan te brengen die men in de school, toch de professionele omgeving
voor onderwijs, niet kan bieden.
Tegelijk kunnen andere scholen wél zelf één
en ander opzetten in eigen beheer, eigen materialen kopen, slagen zij
er in uren te voorzien voor een gestructureerde hb-aanpak en een kangoeroeklas,
enz, enz.
Maar evengoed gaan er initiatieven de mist in. De (voor
Vlaanderen unieke) leefgroepen van het Kofschip in Edegem verdwenen, maar
worden weliswaar vervangen door een beleid van differentiatie en contractwerk
binnen de gewone klassen, er is gelukkig ook geleerd van wat de leefgroepen
zo sterk maakte. Een andere school die een toestroom kent van hb leerlingen
moet haar werking terugschroeven omdat de middelen ontbreken om die toestroom
kwaliteitsvol op te vangen, nog een school bouwt de kangoeroewerking af
omdat enkele vrijwilligers afhaken...
Ouders stellen fundamentele vragen...
Zijn alle (hoogbegaafde) leerlingen dan niet gelijkwaardig?
Moet het al dan niet correct opgevangen worden volgens je eigenheid dan
écht het resultaat blijven van een verplicht gokspel bij de toevallige
schoolkeuze van ouders voor een school achter de hoek? Moet het zo blijven
dat ouders van hoogbegaafden vaak meerdere scholen moeten “proberen”
met hun kind vooraleer, vaak véél verder van huis dan gewenst,
een school wordt gevonden waar hun kind niet al te ongelukkig wordt?
Bestaat er, kortom, voor een hoogbegaafde kind dan géén
“recht” op de ontwikkeling van de vaardigheden die het meekreeg
bij de geboorte?
Scholen wachten angstig af ivm hun GOK ("Gelijke
Onderwijskansen")uren...
Sommige scholen maken gebruik van een gedeelte van de
GOK uren om ook iets te doen voor hoogbegaafden. Maar over deze uren bestaat
vandaag geen zekerheid. Wat als die uren inkrimpen of verdwijnen???
|