Er is wel wat discussie over de
zin van de analyse van het verschil tussen verbale en performale scores
op IQ testen, en wat dit kan betekenen voor de begeleiding van hoogbegaafde
leerlingen.
Kijk eens op onze links
pagina rond het onderwerp...
Sommigen (zie: deze tekst
van een zorgcoördinator) zien er wel degelijk iets in, en beschouwen
het vaststellen van een significant verschil tussen de gegroepeerde verbale
en de gegroepeerde performale subtesten als een signaal dat verdere analyse
en extra aandacht zeker de moeite waard is.
Anderen houden het eerder bij de detail analyse van patronen in de individuele
subtesten (de Wechsler testen bevatten immers méér dimensies
dan die twee waarover zo veel te doen is), en baseren zich daarop om een
aanpak uit te werken of om verder onderzoek te initiëren.
En voor nog anderen is het "normaal" dat hoogbegaafden een
disharmonisch profiel vertonen, en moet je daar maar niet te veel over
zeuren.
Dat grote verschillen in verbaal-performaal (sub)testen niet noodzakelijk
een indicatie zijn voor (schoolse) problemen, suggereert alleszins de doctoraalscriptie
van Judith Reuver, "De WISC-RN als presenteerblaadje?". In samenwerking
met CBO Nijmegen heeft deze studente orthopedagogiek een verband gezocht
tussen schoolse problemen en V/p kloof. Ze gebruikte daarvoor ook vragenlijsten
ingevuld door ouders en leerkrachten. Te bestellen via CBO
Nijmegen (zie: Publicaties).
Wat anderzijds veel auteurs suggereren is dat lage resultaten op subtesten,
dat significant uitvallen op bepaalde subtesten, best bekeken wordt. Niet
altijd is het een indicatie of voorspeller van (schoolse) problemen (een
kind kan bv ook helemaal even geen zin hebben gehad, of het klikte niet
met de tester, of het kind had z'n dagje niet,...) maar dat komt dan wel
boven bij de detailanalyse.
Alleszins even dit, voor de "believers" zowel als de "non-believers"
van het bestaan van een "kloof" probleem: Misschien is de situatie
toch een beetje verschillend als een kind duidelijk onder het hoogbegaafd
of begaafd niveau gaat presteren op één van de onderdelen,
dan wanneer er zowel verbaal als performaal hoge scores zijn, ook al liggen
deze dan ver uit elkaar.
Enige nuance in standpunten kan misschien van nut zijn? |