Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Titeldeel
Creativiteit
Energie
Fantasie
Hobby's
Intense reacties
Rust
Sociaal
Sterke gevoelswereld
Thuis leren
Vragen stellen
Filosoferen aan de keukentafel
Vertrouwen krijgen en geven
   
   
   
   
 
 
 
 
Creativiteit

Inleiding op de anekdotes

  • Creativiteit (probleemoplossing, taal, humor, knutselen)
    Om van hoogbegaafdheid te kunnen spreken, is een bovengemiddelde graad van creativiteit essentieel, zeggen bepaalde auteurs.
    Ouders zien ook vaak veel creatieve aanleg bij hun hoogbegaafde kinderen. Dat creatieve komt op verschillende vlakken tot uiting, o.m. in het komen tot een oplossing voor een probleem, waarbij de denkmethodes die het hoogbegaafde kind gebruikt en de oplossingen die hij bedenkt doorgaans zeer eigen en origineel zijn.
    Ook een voorliefde voor spelen met taal, verhalen verzinnen en verfijnde humor zijn typisch.
    Hoogbegaafde kinderen vinden het vaak aangenaam om te knutselen, te tekenen, creatief bezig te zijn met hun handen, waarbij ze sterk aangetrokken worden tot het op alternatieve, vernieuwende wijze gebruiken van het beschikbare materiaal – of tot het aanwenden van ongebruikelijk materiaal om te knutselen.
  • Inventiviteit (spelletjes, verklaringen)
    De inventiviteit van een hoogbegaafd kind is onuitputtelijk, het kind verzint kleurrijke verhalen, nieuwe spelletjes, maar ook steeds nieuwe vragen (en antwoorden).
  • Muziek
    Liedjes worden gemakkelijk onthouden, zingen en bewegen op muziek zijn vaak favoriet bij jonge hoogbegaafde kinderen. Ook muziek wordt creatief gebruikt, door al zingende te communiceren of zelfs te studeren.

De anekdotes

  • Op het ogenblik dat ik mijn vader dit verwijt maakte was ik een jaar of 10, en met mijn ouders + boezemvriend + zijn ouders een
    'natuurwandeling' aan het maken.
    Ik stelde mijn vader dus een vraag waarop hij het antwoord schuldig bleef en riep gefrustreerd uit: "Waarom heb ik ook geen wandelende
    encyclopedie als vader!?"
    Waarop mijn vriend (13j) zei: "Wees blij dat ge geen wandelende encyclopedie als vader hebt, want dan waart gij nu een pocket-boekske!"
  • Toen ik A vroeg waarom hij zo druk had gedaan tijdens de turnles (juf had daarover geklaagd) antwoordde hij : 'Ik voelde dat mijn bloed ging stollen, ik moest gewoon bewegen, zo kon mijn bloed stromen. Dat is toch waar,hé mama, bloed moet toch stromen,hé'
  • "...toen ik hem op een morgen ging wekken en hij vrij moeilijk uit bed te krijgen was zei ik tegen zijn zus : A. is niet wakker te krijgen, hij blijft maar slapen. Waarop hij zegt : "Ik slaap niet, ik spaar mijn energie."
  • “ C. zegt altijd dat ze niet kan tekenen en ze doet het dan ook zelden. Gisterenmorgen zette ze een aantal tekeningen tekeningen in vijf minuten op papier; het waren kleren die ze graag zou willen.
    Het bloesje droeg ze om vijf uur al. Ze had er zondag heel wat denkwerk ingestoken; naaien kan ze niet echt goed, maar ‘t is haar toch gelukt. Dat geeft haar vleugels. Geef haar geen naailes, dat gaat er niet in, maar als je haar laat betijen, dan lukt het haar wel.”
  • “Vanmorgen heeft K. de "mama's-schuif" open getrokken (ja weet wel, tampons en zo). Hij wou dat eens open zien en zei direct: ‘Hé mama kijk: een raket die lanceert!’. Ik moest er wel om lachen en verder was er geen uitleg nodig, oefff!”
  • “Toen S. 2 jaar en 2 maanden was, trainde ik haar op zindelijkheid en zette ik haar dus op het potje.
    Toen ik terugkwam, lag er een worstje naast het potje. Ik zei : ‘S., je hebt naast het potje gedaan.’
    S. : ‘Niet waar’
    Ik : ‘Nee, wie heeft er dan naast het potje gedaan?’
    S. : ‘Mijn poep!’”
  • “Knutselen kan hij uren: allerlei "kunstwerken" staan hier op de kast We zijn zijn knutselprestaties uit noodzaak zo gaan noemen, want vaak kunnen we er kop of staart aan krijgen.”
  • “Hier zijn de kinderen reuze gek op al die commerciele dingen zoals K3, Plop, Samson
    en Gert, Big en Betsy enz... Het bijzondere eraan is wel dat zij de teksten zeer goed kennen en mama voortdurend verbeteren als ze samen in de wagen muziek zitten te beluisteren... Toen R. drie jaar was, kwamen enkel collega's op bezoek met hun kinderen die ongeveer drie jaar ouder waren. Ze gingen een dansje doen van K3 en toen ze begonnen was het al meteen raak: onze zoon zag dat ze het niet hetzelfde dansje deden zoals op tv, hij ging het hen eens even voordoen tot verbazing van iedereen...”
  • “Gisteren moest M. oefenen voor de kinesiste: achtjes tekenen. Zoals steeds krijgt L. (3 jaar) dan ook de schrijfkriebels en toen M. klaar was, vroeg ze aan mij om 'nootjes' te tekenen. Het duurde wel een paar tellen voor ik wist wat ze bedoelde: nootjes zijn achtjes, die inderdaad wel wat weg hebben van pindanoten in de dop (eten ze wel eens bij bomma en bompa).”
  • “Wat zegt de kip tegen de haan als ze wil eten? … MAIS-TIJD! (majesteit dus)” (L., 4 jaar)
  • “De alom verspreide 'constructies' hier in huis vormen soms een waar hindernissenparcours. En wee je gebeente als je er een kleinigheidje durft aan te veranderen! Niet zelden zie je hier twee volwassen mensen die:
    • zich op handen en voeten naar hun keuken begeven omdat het deurgat op 1m hoogte afgespannen is met één of andere elastiek (zo van die dingen waar je bagage mee vastmaakt, met twee haken aan de uiteinden) waaraan allerlei attributen opgehangen zijn.
    • een stoel zoeken die 'vrij' is, maar soms genoodzaakt zijn om snel rechtstaand te eten omdat hij het %$@#$ ding zódanig 'ingebouwd' heeft dat je een uur nodig hebt om het weer los te maken
    • uitgenodigd worden om naar 'een kermis' te komen kijken, waarbij dan een paar stukken huis-, tuin- of keukengerei worden ontdekt, die al een tijdje zoek waren, en die nu in een 'eendjeskraam' of 'botsautotent' dienst doen. Wat wij aanschouwen is inderdaad een KERMIS, maar dan één van een gans ander allooi dan deze die G. in zijn fantasie opgebouwd heeft”
  • “Onze R. speelt vak met de cd-rom "Forestia". Dit is een cd-rom waarmee je allerlei diertjes kan fotograferen, mieren kan helpen om eten naar hun hol te brengen, en ook een beverhuis kan bouwen. Wat heeft onze lieve zoon vandaag in zijn kopke gestoken? Hij wil een echt beverhuis bouwen “mama, met hout , een dak , ...’” Deze middag heeft hij dan ook aan zijn meteke lief gevraagd of pépéke hout heeft en de ganse namiddag na schooltijd bleef hij maar zeuren over wanneer hij naar pépéke mocht bellen. Afspraak was dat hij om half zes mocht bellen maar dat duurde hem toch nogal lang (met kookwekkertje het laatste halfuur wegtikkend). En dan eindelijk: telefoontje.Ik bracht hem naar pépéke en daar moest hij dan maar met hem overleggen hoe het eruit moest zien. Hij moest er nota bene zelf ook inpassen (R. is ondertussen 1.16cm)!
    Toen ik om half acht werd opgebeld dat ik R. weer kon komen ophalen, was hij heel goed gezind. Ik keek in de auto van pépéke en wat lag daar? Een ganse houten constructie met vloer, dak deur met scharnieren: alles erop en er aan... R. had het dus uitgetekend met puntdak en pépéke heeft braaf de instructies gevolgd en uitgevoerd. Knap hé! De aanhouder wint zeker? Nu is het nog wachten op papa, want die zal het timmerwerk moeten doen en ik heb al orders gekregen om mee te helpen met het verven van een bever, het gras enz... we weten dus wat doen het komende weekend. Ik denk dat de portie creativiteit en motivatie bij onze jongen alvast zeer groot aanwezig is, wanneer hij een doel voor ogen heeft!”
  • “ Hier ‘doen’ ze ook niets in't huishouden. Wanneer ik me heeeeeeeel kwaad maak, zullen ze wel rechtspringen, maar nooit omdat ik het vraag … Onze V. ‘moest’ in de vakantie zijn kamer oprommelen.’Was 2 uren boven en toen mocht ik komen kijken. Vol verwachting naar boven...
    Niets was er veranderd, hij had enkel met verf een bord gemaakt en op zijn deur gehangen.
    ‘De bouwwerf op eigen risico te betreden’. Daar stond ik dan.”“ B. is net vertrokken naar de betoging in Brussel met een zelfgemaakt spandoekje, megagrappige slogan: ‘ A bush can not be a president’ . “
  • “ K. heeft gisteren in opdracht van haar opa het ontwerp getekend voor een caviahok dat opa gaat maken. Het resultaat was een 10 pagina dikke handleiding met een compleet schema van al het materiaal en alle stappen die nodig zijn om alles in elkaar te steken. Een handleiding van een Ikea-kast is er niks tegen! Enig probleemke zijn de afmetingen: 11m op 22m! Dat wordt een
    probleem want onze tuin is maar 9 meter breed …”
  • “Een paar dagen geleden meldde G. dat hij "van 'binnen' 'buiten' ging maken". Wij dachten aan één of ander woordspelletje, waar je letter per letter moest vervangen om van het ene het andere te maken.
    Maar neen, het betrof een decoratieproject. Fase 1: het blauw maken van de lucht! Voorlopig is dit beperkt gebleven tot twee A4-bladen op het plafond van de badkamer: één met een zon, omringt door blauwe lucht, eentje met enkel blauwe lucht. Verder komen er her en der Post-It notes met gras,
    bomen, auto's, ... En wee je gebeente als je er ook maar eentje durft te verwijderen! De plaatsen van de vijfduizend (conservatieve schatting) papiertjes zitten allemaal in zijn geheugen gegrift, en het ontbreken (of verplaatsen) van eentje moet schriftelijk en gefundeerd verklaard worden...”
  • “S. (kleuter) is sinds vandaag ‘paashaas’: hij heeft zichzelf twee haasoortjes gemaakt met een elastiekje (zelf gevonden) en nu kleurt en knip hij als gek vele paaseitjes. Momenteel loopt hij hier rond te ‘bimbammen’ en gooit de eitjes in het bureau. Hij heeft ook deze namiddag een
    prachtige kip 3 dimensioneel gemaakt met poten, pluimen en al, echt leuk... “
  • “G.. was al heel vroeg (22m) sterk geïnteresseerd in letters/cijfers. We hadden hem ook een bord met magnetische letters gegeven, waarop hij woordjes kon vormen. Toen hij pas 4 jaar was riep hij ons, en zei: "Kijk, een fiets!" Ik was stomverbaasd. Alles was er: stuur, frame, zadel, wielen. En dat
    ALLEEN met de letters O,O,T,U,Y en D!”
  • “Bij O. en B. doet men niet écht meer aan carnaval, maar ze mogen wel verkleed gaan.
    B. besloot gisteren dat hij als "intelligent mens" zou gaan. Zucht. Hij heeft zich volledig blauw gekleed, met brilletje. Van een reeks oude boeken met moeilijke titels heb ik een pakje met een touw rond gemaakt. In z'n boekentas zitten wiskunde en taalboeken van mij vroeger uit het middelbaar. hij zal op school de hele dag lezen in die boeken.
  • “O.heeft zich innerlijk verkleed ?(wat dat voor gevolgen heeft weet ik nog niet, dat hoor ik straks wel).”
  • “Volgend jaar wil B. gaan als etensrestje ; helemaal in folie gedraaid.”
  • “ J.(meisje) is vorig jaar, toen net 3, als ‘gewoon meisje’ gegaan. Heeft ze een hele dag met uitgestreken gezicht volgehouden.””
  • “ P.wou altijd iets speciaal : Nefertite, een Indische prinses, nu dit jaar is ze een Romeinse vrouw.”

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be