Sommige hoogbegaafde kinderen hebben op geregelde
tijdstippen nood aan rust en afzondering, om te bekomen van het leven van
alledag. Een beetje tijd alleen door mogen brengen, kan dan voor hen een
ware verademing zijn.
De anekdotes
- “ H. heeft ook die 'rust' nodig. Rustig tijd thuis, zonder allerlei
volk over de vloer. Ik doe ze zeker geen
plezier met bijvoorbeeld in de vakantie alle dagen vriendjes over de vloer
te vragen.”
- “ N. (5,5 jaar), gaf gisteren anders uit het niets aan dat hij
regelmatig rust nodig heeft ‘om te kunnen denken’, ‘Al
die juffen en kinderen doen niks anders dan praten en roepen, altijd dat
lawaai.’ .Hij gaat zelfs speciaal zijn jas weghangen en halen
omdat die kamer zo stil is, héérlijk vindt hij dat. Nu is
hij dus zelf een lawaaimaker en een erg druk kind, maar soit, hij zei
dat zo ernstig dat we erop in gingen, en afspraken maakten met die juffen
van de buitenschoolse opvang vanochtend (ze zijn daar enkele dagen deze
vakantie), stripverhalen mee en zo, de rustige kamer werd voor hem beschikbaar
gemaakt. Resultaat: omdat hij dus af en toe vandaag rustig alleen mocht
gaan zitten in de opvang, is hij heel de dag zonder incidenten doorgekomen
( in vergelijking met gisteren: het ene na het andere en constant gestraft
worden).
We hebben die rustmomenten ook thuis ingevoerd. Als hij wat te druk is,
suggereren we dat hij even strips gaat lezen. het effect is spectaculair.
Hij maakt deze dagen ook écht een goed contact gemaakt met verschillende
mensen. Zelfs de psychologe vond dat hij ‘zo helemaal anders’
was dan tijdens de laatste schoolweken.
het feit dat hij zelf kan verwoorden nu dat hij rust nodig heeft, is toch
wel een hele stap voor ons ventje.
Ik heb daar voor ons (druk) kind nooit echt zo diep over nagedacht, maar
nu het blijkt te werken, lijkt het me toch wel logisch, dat een kind met
de druk die de juf op school naar hem toe zet omdat hij met zijn kleutergedrag
in het eerste leerjaar wel nog wat te levendig is naar haar zin, baat
kan hebben bij een rustig moment voor zichzelf af en toe. We gaan dit
ook met de juf bespreken, dat ze hem een rustigere werkplek geeft"
- “Die momenten van rust heeft L. ook nodig. Thuis is hij alleen
dus heeft hij rust om het moment dat hij het wil.
In school is het natuurlijk niet rustig en daarom staat hij nogal eens
alleen. Ik merk dit tijdens de zwemles (ik ga dan altijd mee). Bij vrij
zwemmen bekijkt L. de anderen stilletjes vanuit een rustig plaatsje aan
de kant van het zwembad (hij zit wel mee in het water), vooral tijdens
de drukke spelletjes. Bij rustige spelletjes neemt hij dan weer wel deel.”
- ” Op feestjes bij ons thuis geef ik hem de mogelijkheid om zich
terug te trekken in onze slaapkamer met een strip (andere kinderen mogen
niet in onze slaapkamer). In het verleden was hij ooit eens in een kast
gekropen om rustig te zitten. De andere kinderen vonden dit gedrag zo
raar, dat ze mij kwamen halen. Toen heb ik begrepen dat hij momenten van
rust nodig heeft, weg van de drukte. Na een kwartiertje kan hij er weer
tegen en doet hij even druk als de rest :-) “.
- “Mijn J. (4 jaar) is een redelijk rustig kind, moet niks hebben
van wilde jongens en zo. Ik vraag elke dag na school wat het leukste en
het minst leuke van de dag was.
Op een dag antwoordde ze: ‘leukste van de dag = toen ik de hele
speeltijd heel lang alleen in de klas rustig op toilet heb gezeten’;
‘minst leuke van de dag = toen de speeltijd gedaan was en de anderen
weer binnenkwamen’. “
- “ Ik heb de indruk dat ik mijn meisjes er echt niet zo veel plezier
mee doe als er te vaak andere kinderen komen spelen. Zo eens een keertje
ja, dat wel, maar in de vakantie bijvoorbeeld, moet dat zeker geen 3 keer
per week. Dat is gewoon te druk. Ze genieten vooral van de rust in de
vakantie. Als ik hoor hoe het er soms bij andere mensen aan toe gaat:
bijna dagelijks vriendjes over de vloer, dat kan ik mij bij ons niet voorstellen.”
|