Binnen de groep hoogbegaafde kinderen en adolescenten
bestaan er heel wat verschillende types. Je hebt de "typische"
professor kinderen: de "wist-ik" kinderen, die alles willen weten,
alle feiten die ze kunnen verzamelen opslaan in hun hoofdje. Je hebt ook
de kleine ingenieurs, die alles lijken te kunnen uitvinden (...en breng
ze maar af van dat idee! Je komt binnen nadat je de kippen hebt eten gegeven,
en je huis is verbouwd tot een raket-lanceerbasis inclusief beveiliging
onder de vorm van boobytraps allerhande...). Je hebt de muzikaal zeer begaafde
kinderen, de kinderen die uitzonderlijk goed zijn in één
vak of discipline (zoals wiskunde, schaken,...), de kinderen die zeer diep
nadenken (onze filosofen)...,en alle combinaties van die verschillende
types. Vat dat allemaal maar eens in lijstjes samen...
Je kan allerlei lijstjes gaan maken omdat je doorheen de verhalen van ouders
bepaalde 'types' kinderen gaat zien na een tijdje. Maar we moeten het wiel
niet terug uitvinden...
Eén bepaald lijstje kom ik steeds weer tegen en het trof me wel.
Ik heb er, ere wie ere toe komt, voor het eerst over gehoord op een
lezing door Tessa Kieboom van CBO Antwerpen.
Dit lijstje vind je terug bij Betts en Neihart (1988). Geen idee
of het al vroeger bestond hoor.
Die auteurs geven 6 profielen weer, in een duidelijke
poging lijkt me wel om de "types" hoogbegaafden in hun gedragingen
voor leerkrachten begrijpelijk te maken. Hierdoor lijkt deze typering
in de eerste plaats een lijstje van soorten hoogbegaafde leerlingen, dus
toegespitst op gedrag op de school, wat soms iets helemaal anders is dan
hoe een kind thuis is. Handig aan dat tabelletje is wel dat er ook
wat trefwoorden ivm aanpak op school in worden aangegeven. Sommige
van die trefwoorden verrassen al wel eens denk ik. Bij een uitdager
wat meer vrijheid bepleiten, en soepel omgaan met regels, je moet maar
durven hé. Maar het blijft wel een feit dat de gesuggereerde
zaken toch lijken te werken. Zie ook de ervaringen...Hier komt het:
1. De succesvolle leerling
Deze leerling presteert goed, scoort hoog op toetsen, en probeert
te voldoen aan de (soms hoge) verwachtingen van ouders en leerkrachten.
Risico: als deze leerlingen niet genoeg
uitgedaagd worden en blijven, kan verveling met allerlei nare gevolgen
daarvan toeslaan.
Te doen: voldoende uitdaging bieden, leerling laten merken
dat zhij/zij best eens mag schitteren, de leerling ook eens op het eigen
niveau aan bod laten komen in de klas. Verbreding en berdieping geven
kan opeenvolgende versnellingen misschien beperken, maar misschien niet
altijd vermijden.
2. De uitdager
Deze leerling is de bron van grijze haren van de leerkracht. Hij
of zij stelt regels in discussie, lijkt vaak koppig, reageert wel eens
erg tactloos en te direct om aanvaard te worden door volwassenen. Deze
leerling stelt zich ook wel eens op gelijke hoogte met de leerkracht (corrigeert
bv fouten die de leerkracht maakt), die dit meestal niet zal verdragen
(die machtsverhoudingen toch weer steeds...). Omdat dit soort leerling
niet altijd goed presteert, wordt vaak zijn/haar creativiteit wel herkend,
maar mist men soms de signalen die op hoogbegaafdheid wijzen.
Sociaal zijn deze leerlingen dus wél, ze zijn door hun gevoel voor
humor en het spontane dat ze hebben, vaak miss of mister populair, en dat
ondanks hun soms duidelijk storende gedrag. Geef deze leerlingen
uitdagingen, zodat zij hun ietwat vervelend gedrag kunnen omzetten in iets
positiefs. Geef ze positieve aandacht, anders zoeken ze die wel in
negatieve zin. Geef ze voldoende ruimte binnen een kader van duidelijke
afspraken. Geef ze een moederlijke, zorgende aanpak i.p.v. het spontane
sturende en bestraffende dat je wel eens als leerkracht kunt hebben als
reactie op zo'n "vervelend" kind. Want dit kind stopt zijn
energie in de strijd tegen regeltjes en volwassenen, en die energie kan
dan niet gebruikt worden om iets te leren. Eerst een goede relatie
leerkracht-kind opbouwen, daarna komt de rest vanzelf wel, is het motto.
3. De onderduiker
Vaak meisjes zijn het, die hun lichtje onder het koren zetten. Ze passen
zich aan, in de hoop toch maar geaccepteerd te worden, om toch maar niet
"anders" te zijn. Ze bouwen ook vaak onzekerheid op, en
als volwassenen hen te veel gaan aanmoedigen om toch maar wat meer te gaan
presteren, werkt dat soms zelfs in de omgekeerde richting. Bied deze
kinderen zonder te veel druk speciale activiteiten aan, en zorg als het
meisjes zijn ervoor dat ze kunnen opkijken naar voorbeelden van sterke
vrouwen in hun omgeving. Geef ze succeservaringen, en prijs ze maar wees
discreet.
4. De dropout
Deze leerlingen worden vaak véél te laat herkend
als hoogbegaafd. Vaak hebben ze al een hele lijdensweg achter de
rug van steeds weer afzakken naar lagere studierichtingen, schoolveranderingen,
soms gedragstherapie,... Het zijn gekwetste en vaak boze kinderen, die
hun vertrouwen in veel volwassenen en het schoolsysteem hebben verloren,
op de weg van onbegrip en verkeerde aanpak. Zorg dat deze leerlingen tenminste
één of enkele betekenisvolle volwassenen leren kennen, die
hen een beetje kunnen motiveren om het toch nog eens te proberen, om toch
nog maar eens een volwassene te vertrouwen, en zorg eventueel voor niet-traditionele
leerervaringen, als dat kan.
5. Hoogbegaafd en leerproblemen
Moeilijk is dat, een hoogbegaafd kind met een handicap of een
ontwikkelingsstoornis, die het zicht op die hoogbegaafdheid vertoebelt
(of de hoogbegaafdheid die het andere probleem camoufleert...). Vermits
scholen veel sterker staan in het remediëren dan in het bieden van
extra uitdagingen, gaat men zich dan wel eens (begrijpelijk natuurlijk)
concentreren op het mankement. Het is echter belangrijk dat deze
kinderen ook uitgedaagd blijven op hun sterke kanten.
6. De zelfstandige leerling
Dit is de zogezegde "ideale" hoogbegaafde leerling, ook voor
zichzelf. Deze leerling is succesvol, heeft een goed beeld van zijn
mogelijkheden, en heeft voldoende zelfsturing om op te komen voor de eigen
ideeën en behoeften. Een leerling die zelden in de problemen
komt omwille van de hoogbegaafdheid.
Wat leren we van verdere literatuur rond die 'types'
- Kinderen evolueren wel eens, een bepaald "type" ben
je niet voor het leven
- Een goede begeleiding thuis en op school kan enerzijds de scherpste
kantjes vermijden, anderzijds de kinderen helpen evolueren naar een evenwicht
dat best is voor henzelf, welk "type" hoogbegaafde ze ook zijn
- En dat éne kind van jou... is wellicht het zoveelste type,
want je kunt ze toch moeilijk helemaal "vatten" met die typeringen!
Nog wat verder lezen?
Bij Pharos: http://www.pharosnl.nl/?378:
verslag over een lezing door Annet Atsma 9/10/2002, over hoe hoogbegaafdheid
in verschillende vormen kan verschijnen. In dit verslag worden enkele
basiszaken ivm het begrip hoogbegaafdheid herhaald, en heeft men het vervolgens
over die types van Betts en Neihart.
Bij Plato: www.plato.caiw.nl/inform/typenhb.html:
schematisch overzicht van de soorten, met trefwoorden ivm begeleiding
Bij CBO Nijmegen: de types verder uitgewerkt: www.ru.nl/socialewetenschappen/ambulatorium/cbo/algemeen/studenten/.
Zeer interessante tabel waar niet alleen voor de types wordt aangegeven
hoe ze te herkennen, door wie dat vaak gebeurt, maar ook welke de aandachtspunten
zijn voor elk type!
|