Elke vogel zingt zoals hij gebekt is. Zo lijkt
het ook met scholen en hun beleid ten aanzien van hoogbegaafden.
Er zijn scholen die kiezen voor een groepering van hoogbegaafden in afzonderlijke
leefgroepen.
Er zijn scholen die alles verwachten van differentiatie binnen de klas.
En nog anderen (de meesten) houden het op een combinatie van binnenklasdifferentiatie,
zelfstandig werken (contractwerkk) en kangoeroeklassen, waarbij de HB leerlingen
één of enkele uren per week in een afzonderlijke groep iets
wordt aangeboden.
En nog anderen zien enkel versnellen, en nog eens versnellen...als hét
instrument. Eén en ander zal natuurlijk per kind moeten bekeken
worden: wat is voor DIT kind, DEZE leerling, VANDAAG, het beste?
Vaak hebben initiatieven verschillende namen: kangoeroeklas, klim-op
klas, plusklas,.... en wat er concreet gebeurt verschilt al wel eens, ook
al heeft het kind dezelfde naam. Wij proberen op deze pagina's een aantal
beschrijvingen te verzamelen van wat er concreet in scholen gebeurt. We
zien het een beetje als inventaris van wat er gebeurt, maar eveneens van
wat mogelijke initiatieven kunnen zijn. Misschien groeien deze pagina's
wel uit tot een plaats waar scholen die denken aan een initiatief naar
hoogbegaafden toe, informatie kunnen vinden waardoor ze het wiel niet opnieuw
zelf moeten uitvinden?
Alleszins
aan alle scholen en ouders die aan deze pagina's meewerken en nog zullen
meewerken: van harte dank!
Informatie delen is essentieel om vooruit te kunnen gaan. Alleen op die
manier wordt het woord doorgegeven, en kan de ene van de andere leren.
In het belang van "onze" kinderen.
Wij verwachten dus JOUW BIJDRAGE ook...
Misschien alvast een voorbeeld geven van een ministerie die een handje
toesteekt voor de scholen. Het Ministerie van Onderwijs van Canada (British
Colombia) maakte deze resources
guide voor leerkrachten...
Ook deze plusklas deelt al lang materialen, vanuit Nederland.
En de Leonardoscholen zijn in Nederland een "booming business", die blijkbaar
veel tevreden ouders en kinderen oplevert.
YW
|