Wanneer men over 'versnellen' spreekt
dan bedoelt men in onze contreien meestal 'het overslaan van een volledig
jaar'.
Dit gebeurt dan meestal in de kleuterschool of de lagere school. Slechts
uiterst zelden wordt een jaar overgeslagen in het secundair (dat is trouwens
administratief ingewikkelder).
Deze vorm van versnellen is blijkbaar zowat de enige mogelijke ingreep
als een kind een reusachtige voorsprong ontwikkeld heeft op een zeer breed
vlak. Bij sommige jonge hoogbegaafde kinderen is hier nagenoeg niet aan
te ontkomen.
Algemener betekent versnellen echter ook: het aanbieden van
leerstof die gewoonlijk pas later in het curriculum behandeld wordt.
Op deze pagina's over versnellen trachten we een kort overzicht te geven
van de verschillende versnellingsvarianten.
Eerst geven we wat theoretische achtergrond, dan bekijken we de alternatieven
en tenslotte trachten we een paar richtlijnen te geven die wat steun bieden
bij de (aartsmoeilijke) beslissing tot versnelling.
Aan de versnelling in de zin van "een jaar overslaan", of versneld
naar een volgend leerjaar gaan, wijden we een afzonderlijk artikel.
Hopelijk helpen onze teksten u een goede beslissing te nemen!
Verder lezen op het web: versnellen
link pagina |