Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Visies op hb-onderwijs
Ouders stellen vragen
Begrippen
Werkvormen
Leg de basis in de klas!
Kangoeroeklassen
Groeperen
Mag het wel, HB zijn?
Het pyramide project
Zekerheid?
Brief aan de minister
Nota voor de minister
Visietekst N.
Zorgdecreet en HB's
...
 
Groeperen van HB leerlingen

Begrip

Als men het heeft over groeperen van hoogbegaafde leerlingen, wordt meestal gedacht aan afzonderlijke klassen en/of scholen. In Vlaanderen bestaan deze niet in het gesubsidieerd basisonderwijs (het enige voorbeeld van hb-leefklassen in de basisschool verdween vanaf schooljaar 2004-2005). In het secundair onderwijs bestaan er enkele initiatieven die in de richting van groeperen gaan in afzonderlijke klassen. Gezien de sterkere leerlingen meestal in het secundair onderwijs ook te vinden zijn in de sterke richtingen, is daar trouwens al een veel minder divers publiek dan in de basisschool, waar alle kinderen samen zitten.

Groeperen kan ook zijn: leerlingen een gedeelte van de tijd op school samen brengen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in kangoeroeklassen.

 

Wordt vervolgd:

In de toekomst op deze pagina:

  • vroegere werking binnen de leefklassen van 't Kofschip in Edegem (basisschool)
  • werking van de accentklassen in de Parkschool in Wilrijk (eerste graad secundair)
  • werking van Didasco Oostmalle (freinet secundaire school)
  • buitenlandse voorbeelden en ervaringen
  • visietekst rond groeperen

© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be