Tekst door YW, ouder van hb kinderen op deze
school, januari 2006
Je kan de HB werking van de Octopus school niet los zien van de filosofie
en het pedagogisch plan van de school. Hierin zijn elementen opgenomen
van Jenaplan en Freinet (bv leeftijdsgemengde kleutergroepen, sterk klasdoorbrekend
werken, ervaringsgericht werken, projecten die over heel de school, per
klas of per groep uitgewerkt worden) , en men volgt er verder de mooie
ideeën over werken met groepen van Ruth Kohn.
De werking naar hoogbegaafden toe past in het werken rond zorg, en haakt
heel natuurlijk in op de werking in de hele school. Deze werking staat
niet los van de klaswerking, integendeel: er wordt frequent teruggekoppeld
naar de klas, zodat alles soepel en natuurlijk verloopt. De klasleerkracht
kent de hb werking, taken en aandachtspunten errond komen gewoon in de
agenda... net zoals er voor elk kind "zorg" is (en de school
heeft wel een heel gamma aan zorgkinderen), wordt dit ook voorzien voor
de hoogbegaafden, allemaal heel natuurlijk en zonder veel tralala.
Het zorgteam vergadert elke week, hoogbegaafden komen zeer regelmatig
aan bod. Doortesten, overleg met CLB, differentiatie binnen de klas (in
kleuter én lagere school): het verloopt heel vlot in samenspraak
met CLB en ouders. Versneld wordt er als het nodig is, de school signaleert
zelf aan de ouders indien er vermoedens zijn van hb en gaat in op vermoedens
van de ouders, en eventuele maatregelen worden besproken met ouders op
een heel open en respectvolle manier.
Binnen de klas wordt er gedifferentieerd met de methodes én binnen
het contractwerk. Sterke leerlingen en "octoplussers" (de hb's)
krijgen een eigen aanbod van taken binnen het contract.
De octoplusklassen bieden hoogbegaafden tweemaal per week een moment
om samen te komen en te werken rond projecten of meer uitdagend materiaal.
De octoplussers (hb leerlingen) engageren zich om zowel voor hun projecten
in de octoplusklas als voor het inhalen van gemiste lessen een extra inspanning
te doen. Hierover sluiten zij een contract af met de begeleiding van de
octoplusklas.
Er wordt gewerkt met twee groepen: de eerste drie jaren van de lagere
school en de jaren 4-5-6. Ze hebben elk een eigen begeleider, medewerkers
van de school zelf.
Elke groep heeft twee uren octoplusklas: één uur project,
één uur "werkmoment".
De projecten worden door de leerlingen zelf gekozen, gepland en uitgewerkt,
onder begeleiding. Na het afwerken van het project wordt een resultaat
voorgebracht voor de drie klassen waaruit de leerlingen komen, of voor
de school (de school heeft een maandelijks schoolmoment waarin dit ook
kan voorzien worden).
Het tweede uur is voorzien als werkmoment. De leerlingen krijgen dan
drie uitdagende opdrachten, meestal ééntje rond taal, ééntje
rond wiskunde en één denkspel/denkoefening.
De leerlingen krijgen bij elk rapport ook een uitgebreide bespreking
mee van hun werk in de octoplusklas.
Verder voorziet de school ook schaken (voor alle leerlingen die dit wensen,
begeleid door een vrijwilliger-ouder) en worden er school- en klasprojecten
uitgewerkt waar hoogbegaafden zeker ook aan hun trekken kunnen komen.
Ik ervaar deze school als zeer open voor overleg, met een sterk team
dat een goede samenhang, en een gezonde dosis zelfrelativering vertoont.
Er wordt zeer respectvol met leerlingen en ouders omgegaan. Dit geeft de
school een geheel eigen positieve sfeer.
Klik hier voor de website van
de school.
Met dit adres bereikt u de directrie
van de school via mail.
|