Klasse voor Leerkrachten nr 127:
in 't midden zit een katern rond HB. Met op blz. 4 een heel kort
lijstje met mogelijke "knipperlichten" (kenmerken mogelijk
van hb kinderen)
Je kan ook hier even kijken, in Klasse 124; www.klasse.be/archieven/archieven.taf?actie=detail&nr=8776.
Bij Bekina: onder "wie is hoogbegaafd": www.u-stream.be/bekina/kenn03.html
In de transcriptie van een lezing door Tessa kieboom bevindt
zich ook een overzichtje van herkenningspunten
(zie file op HBBK lijst - wordt nog op website gezet later als we hier
toestemming voor krijgen)
Bij Eleonoor Van Gerven (www.vangerven.biz)
vind je een lijstje van kermerken van hoogbegaafde leerlingen. Zij somt
op:
Als leereigenschappen:
* snel van begrip zijn
* over een hoog leertempo beschikken (dat is iets anders dan een hoog
werktempo)
* een goed geheugen hebben
* een brede algemene interesse en kennis hebben
* exploratief zijn ingesteld
* groot analytisch en probleemoplossend vermogen
* verworven kennis goed kunnen toepassen
* doorvragen
Als persoonlijkheidskenmerken:
* zeer taalvaardig, adekwaat taalgebruik
* creatief denkvermogen
* geestelijk vroegrijp
* voorliefde voor uitdagingen (cognitief en rationeel)
* groot doorzettingsvermogen
* perfectionisme
* intuïtief denken
* behoefte aan autonomie
* vermogen tot reflexie
* sociaal competent
* scherp waarnemingsvermogen
* empatisch
* voorliefde voor thematisch werk
Silverman, stichter van het Gifted Development Center
heeft ook een lijstje dat je hier
kan downloaden. Het is ook te vinden op de website
van haar uitgever
Het lijstje van het Talent
Identification Program van de Duke University
|