Bekijk deze prent even. Spontaan heb je medelijden
met dat arme visje. En toch is er reeds aan dat visje gedacht: het heeft
een eigen bokaal, en zal wellicht door de meester en medeleerlingen geholpen
worden om de opdracht te voltooien. En dat is goed.
De meeste mensen denken niet direct aan de aap. Tenzij om te overwegen
dat "die het toch wel gemakkelijk zal hebben".
En toch heeft de aap een probleem: eigenlijk kan hij een heel bos gebruiken,
om voldoende uitgedaagd te worden en te leren een inspanning te doen. Zelfs
een opdracht als "klim achterstevoren in de boom", of "klim
vijf maal in die boom", kunnen onze aap slechts evenboeien
Er stelt zich wel een klein probleem. Als we deze aap iets willen bijleren,
moeten we dus een bos planten. En dat bos moet groeien. Dus die uitdagende
opdracht voor onze aap, is niet voor morgen.
Soms lijkt het voor ouders alsof ze met hun hoogbegaafde kinderen naar
de bosklas gaan. Maar gelukkig duurt het opzetten van een beleid voor hoogbegaafden
iets minder lang dan het groeiproces van een boom. Tenminste als er VANDAAG
aan begonnen wordt. Anders blijven onze kinderen wachten.
Gelukkig zijn er een aantal
initiatieven op scholen die ons tot voorbeeld kunnen strekken.
Verder zijn er sinds oktober 2005 ook fiches rond hoogbegaafdheid in
de Werkmap Leerzorg. U mag ze hier gratis downloaden, en vind ze (samen
met alle fiches van deze map op de LetOp
website. Met dank aan LetOp!
NIEUW! Download hier een gratis
syllabus rond hoogbegaafdheid van het CBO
(Centrum voor Begaafdheidsonderzoek).
|