Home Hoogbegaafd Herkenning Testen HB thuis Sociaal leven HB op school Probleemkinderen? Adresboek FAQ Goed voor een glimlach Literatuur
Didactisch materiaal
Kenmerken van goed materiaal
Kleuters
Rekenen, wiskunde
Denkspellen
Taal
Technologie
Puzzelen
Ruimtelijk inzicht
Constructiemateriaal
CD ROM
Secundair
Tips allerhande
Probeer dit eens
Sociaal-emotioneel
Diversen
Werk eens op het web
 
 
 
 
 
Materiaal - Diversen
Klik op de onderstreepte teksten om te springen naar dat onderdeel.
Vooruit
Archeologie project Werkstukwijzer Webquest
Thuis Vooruit
Kleurplaten voor het onderwijs Concentreren kan je leren 28 leuke activiteiten
Plustaak
Superlogo Informatie verwerken Peutervolgsysteem
Babbelspel
Froguts Opstekers Kleuterstapjes

Werkgidsen

Pluizer reeks SiDi-R Verlanglijstje...
Digitale Schooltuin
lesmaterialen Minka Dumont Ein-O: wetenschappen ZooBooKoo
KWINK!
slimme-uilen Contract probleemoplossend denken lesmaterialen Minka Dumont

Logan Stones

Ein-O minilabs

Ein-O minilabs

Materiaal

Kleine zakjes met telkens een leuk wetenschappelijk proefje, uitgewerkt in eenvoudig materiaal. Heb je ook al eens staan twijfelen wanneer je kind een "klein cadeautje" onder de kerstboom in de klas mag leggen? Of wanneer het naar een verjaardagsfeestje iets mag meenemen maar je voor een beperkt budget geen echt leuk cadeautje vindt? Dan zijn deze zakjes echt wel een aanrader! Ze branden geen gat in je budget, en worden enthousiast ontvangen.

Er zijn 4 soorten spellen:
- illusion disc: optische illusies op tolletjes
- blade zipper: een propeller leert je de opwaartse kracht van lucht ontdekken
- air hoverkraft: maak je eigen hoverkrafts en ontdek de stuwkracht van lucht
- ball levatron: zweefkracht ontdekken via een blaaspijpje en een zweefballetje (nb: ook goed in logopedie te gebruiken!)

Waar vinden? Productief levert snel via internet.

 

Loga Stones

Logan Stones: beschrijving

Dit spel combineert het Blad-Steen-Schaar spel met 4 op een rij. Hierdoor wordt het populaire spel B-S-S een heus denkspel, waarbij strategisch denken en ruimtelijk inzicht aangescherpt worden. Het geheel is aantrekkelijk uitgevoerd. De stenen zijn in een harde kunsttof gemaakt, in vormen die heel aangenaam aanvoelen. Elk speelstuk heeft twee kanten, waarop een blad, steen of schaar sysmbool staan.

Het spel

Elke speler neemt 8 speelstukken uit een katoenen zakje. De eerste twee stukken worden uit het zakje gelegd. De spelers leggen vanaf nu met minstens twee rakende zijden aan, en proberen telkens door een "sterker" stuk te leggen een aangrenzend stuk te doen omdraaien, in de hoop 4 op een rij te maken van hetzelfde symbool. Ingesloten stukken kunnen worden opgekeerd, in de hoop dat hetzelfde symbool op de onderkant staat en je zo naar je reeks van 4 kunt toewerken.

De benaming "Logan Stones" slaat op rotsen die zo liggen dat je ze met een klein duwtje kunt beween. Je vindt dergelijke rotsen in heel de wereld. De stenen van dit spel zijn ook z gemaakt dat je ze gemakkelijk kunt omdraaien zonder de aanliggende stenen te verstoren.

Conclusie

Zeer mooi materiaal, tactiel heel aangenaam, verpakking is stevig en het zakje maakt het spel handig ook om mee te nemen op reis. Oefent: strategisch denken, ruimtelijk inzicht.

Te vinden bij: Productief

Snelle levering, na bestelling via internet.

Contract probleemoplossend denken

Wolters Plantyn, Contract probleemoplossend denken 1-6

Materiaal om in de zes leerjaren van het lager onderwijs aan de leerlingen korte opdrachten die toch wat denkwerk vragen aan te bieden. Domeinen: wiskunde, taal, WO.

De mappen bestaan uit dubbelzijdig gedrukte fiches met opdrachten van telkens een half blaadje. Ze doen wat denken aan de speelse boekjes zoals je ook bij Deltas vindt, en de vakantiewerkboekjes. Aantrekkelijk is vooral dat de druk voldoende groot is en de bladspiegel rustig/sober werd gehouden. Dit is een verademing tegenover de drukke en overvol versierde werkblaadjes die je tegenwoordig vaak ziet op school. In die zin zijn de opgaven ook bij uitstek interessant om toch uitdaging en succeservaringen met pittige opdrachten te bieden aan leerlingen die omwille van een leerstoornis beter geen opgaven met veel omgevingsruis (drukke tekeningen en overdadige versiersels bv zitten er niet in) aangeboden krijgen.

Knap uitgewerkte korte opdrachten die ook in een wacht - of tussenmoment met plezier door leerlingen zullen vastgenomen worden. Bij de "magjes" in een contract zeker van nut, en eventueel ook voor leerlingen die snel klaar zijn met hun werk als korte bezigheid die evengoed niet zinloos is of in de richting van bezigheidstherapie gaat. uitgdagend zijn ze ook voor leerlingen die voorlopen. Desnoods neem je de kaft bestemd voor een hoger leerjaar.

Aantrekkelijk uitgewerkt op stevig papîer, in ringkaften.

Begeleid zelfstandig leren? Zelftsandigheid is er alleszins, en oplossingsstrategieën kunnen worden ingeoefend. Leerlingen kunnen meteen aan de slag zonder extra instructie. Ze kunnen met de oplossingsbladen zelf hun werk nakijken. Oefeningen kunnen in zelf gekozen volgorde worden afgewerkt. Kan gebruikt worden als extra onafhankelijk van de gebruikte methodes.

www.plantyn.com

Gratis...

Wij ontvingen reeds verschillende mails over het feit dat wij hier vooral aan te kopen zaken vermelden. Vooral studenten en leerkrachten van scholen die wel iets willen ondernemen voor hoogbegaafde kinderen, maar er geen budgetten voor hebben, wijzen ons hier op.

Uiteraard zijn er veel gratis dingen ook. Kijk eens op de pagina werk eens met het web bijvoorbeeld. Of, een goude tip: schakel de ouders eens in? veel ouders van HB kinderen willen niets liever dan even een handje (of centje) toesteken. Extra oefeningen nodig voor pico picolino? Laat hen het uitwerken! Blokjes nodig die lijken of deze van een duur spel? Misschien is er een schrijnwerker bij de ouders die ze kan maken. Magico te duur in aankoop? Neem enkele eierdopjes en knikkers, en opgaven zijn al snel gemaakt met de computer...

Een beetje creatief SAMEN denken, en je hebt zo een materialenkast voor de kangoeroeklas.

En vergeet niet: wat ouders uitsparen aan therapeuten omdat jij het op school goed doet, daar willen ze misschien ook wel eens iets van besteden aan de aankoop van materiaal voor de school?

Heb jij een gouden tip voor kosteloos of goedkoop materiaal voor de kangoeroeklas of voor binneklasdifferentiatie? Stuur hem door! Wij proberen de tips zo snel mogelijk te plaatsen.

Heb jij zelf iets uitgewerkt? Stuur door! Het zal anderen aanmoedigen ook eens iets bij te dragen, en zo bouwen we samen aan een virtuele "kast" voor de kangoeroeklas en voor leerkrachten die het goed willen doen in de klas!

Schrijven op jonge leeftijd

Versnelde kinderen, daar rijzen soms vragen bij rond schrijfontwikkeling.

Deze site geeft heel wat info hierover, en op envoudig verzoek krijg je oefenbladen in pdf formaat toegestuurd.

Vooruit

 

Vooruit, leerstof voor begaafde kinderen op de basisschool. CBO Nijmegen, Kluwer, ISBN 9065010858.

Beschrijving

Aard: materiaal voor gebruik in de klas en in een kangoeroeklas/plusklas/klim-op klas.

Vooruit is een losbladige uitgave met opdrachten specifiek gericht op hoogbegaafde kinderen.
Per jaar verschijnen drie modules met minimaal 10 lessen op de volgende gebieden:

1. Rekenen
2. Taal
3. Geschiedenis
4. Creativiteit
5. Denkvaardigheid
6. Sociaal-emotionele vaardigheden
7. Aardrijkskunde
8. Biologie

Vooruit bevat artikels vanuit de praktijk van verrijking en vakversnelling voor een heel gamma aan leervakken (nie-gegroepeerd: elk nummer bevat verschillende leergeboeden). De moeilijkheidsgraad van het materiaal is steeds aangegeven. Vanuit de Vooruit redactie worden er ook, bij het CBO Nijmegen, studiedagen en opleidingen georganiseerd, onder meer voor het leren werken met het materiaal.

Doelgroep

Voor (hoog)begaafde leerlingen vanaf groep 3/eerste leerjaar. Ook leuk voor thuisonderwijs of voor het bieden van uitdaging aan kinderen die blijven hongeren naar kennis en interessante activiteiten, ook buiten de school.

Uitgever Kluwer B.V.

Vooruit verschijnt 3 maal per jaar. Prijs (info: augustus nummer 2004): 38 euro/aflevering.
Redactie: Vooruit-redactie, , PB 9104, 6500 HE Nijmegen. e-mail: e.schrover@ACSW.kun.nl

(naar boven)

 

Thuis Vooruit II

Thuis Vooruit (boek)

Referentie:

Camps M., van Haren H., van der Kaaij W., Schippers A. en Schrover E., red, Thuis Vooruit II- uitdagingen voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, Kluwer, Alphen aan den Rijn, 2002
(een uitgave van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek)

Beschrijving:

Werkblaadjes om thuis mee te werken, voor begaafde leerlingen

Bespreking OO: www.ouders.nl/xrec9606.htm

Bespreking (opgestuurd door een ouder- tevens kangoeroeklas begeleider)

Het (dunne) boekje omvat 28 afgeronde, losse opdrachten, in categorieën gaande van 'taal', 'rekenen' tot 'samenwerken' en 'beeldend'.
Ik heb het doorgenomen, voor mij is het een goed boekje om inspiratie uit te putten voor de k-klassen, of het echt thuis bruikbaar is voor het grote publiek hoogbegaafde kinderen, daar twijfel ik aan. De opzet blijft schools en dat moet je als kind kunnen smaken voor thuis. Niettemin een nuttige extra bron voor verrijking op school, vind ik.

Op het web: op kluwer website:

"Thuis vooruit biedt voor begaafde kinderen van 4 tot 12 jaar extra uitdagingen. In een zeer speelse opmaak, versierd met een groot aantal fraaie tekeningen, krijgen de kinderen een scala aan opgaven voorgeschoteld die ze niet zomaar even kunnen oplossen. Voor sommige opgaven is geen andere voorkennis nodig dan de vaardigheid om strikt logisch te kunnen nadenken. Voor andere zullen ze encyclopedieën moeten raadplegen, naar de bibliotheek moeten of op andere wijze informatie zien te achterhalen en te combineren.
Daarnaast is een groot aantal doe-opgaven opgenomen: Hoe maak je zelf Escher-figuren? Of rollen met Chinese karakters? Of je eigen wereldbol (met reliëf!) metbehulp van een ballon, touw, oude kranten en behanglijm?
De opgaven in Thuis vooruit sluiten op een speelse wijze aan bij de vakken op school: van taal tot rekenen, van natuurkunde tot creativiteit. Ze zijn bestemd voor verschillende niveaus, die kunnen corresponderen met de eigen leeftijdscategorie van 4- tot 12-jarigen. Voor sommige opgaven is voorkennis vereist, voor andere geheel niet. Maar voor alle opgaven geldt één ding: het gaat er niet om of ze goed of fout worden uitgevoerd, maar wel dat met plezier en inzet gebeurt. Als onderwijs spannend is, verdwijnt de verveling vanzelf!
'Thuis Vooruit' is bedoeld voor gebruik thuis, maar het kan natuurlijk ook in de groep worden gebruikt. Sommige opgaven zijn zelfs heel geschikt om met meerder kinderen te doen."

Plustaak

Plustaak

Beschrijving:

Werkboekjes voor verschillende vakken (rekenen, taal, lezen, begrijpend lezen...). Telkens gaat het niet over gewone leerstof of oefenstof, maar om verrijkingsstof, die specifiek voor hoogbegafde leerlingen geschikt is.

De werkboekjes zijn per leerjaar verkrijgbaar, zodat materiaal kan aangeboden worden volgens de kennis en kunde van de leerlingen.

Uitgeverij: Delubas

(naar boven)

 

Kleurplaten voor het onderwijs

www.schoolplaten.com/

Een pagina waar leerkrachten een schat aan kleurplaten kunnen vinden... en onze kinderen dus ook!

(naar boven)

 

Babbelspel

Babbelspel

Kopen: bij Baert, groothandel in schoolmateriaal (Ternat): tel 0032-2-5835656

Leergebieden: sociale vaardigheden

Beschrijving: Dit spel is geïnspireerd door het ganzenbord. Door middel van opdrachtkaarten oefenen de kinderen aspecten van sociale vaardigheden.

(naar boven)

 

Superlogo

Superlogo: leren programmeren

Bespreking:

Programmeren met Super Logo is geschikt voor 5de en 6de leerjaar. Je kan de leerlingen zelfstandig laten werken. Wees maar zeker dat ze erg geboeid aan de slag gaan!

Websites:

www.awbruna.nl/catalog/probeer.htm
www.awbruna.nl/superlogo/
www.annemariewalker.nl/9tot12/slogo2.htm

(naar boven)

Froguts

 

Voor onze biologen in spé: ontleed eens een kikker (of een braakbal, of...) met je muis!

Er zijn staan op deze site enkele demo's die je toelaten 3 prenten gratis te ontdekken met de muis: je kan een kikker opensnijden en ontleden, of een braakbal van een uil, of van een inktvis leren waar wat zit (tip: zoek de ogen niet bovenaan ergens!).
Bij de braakbal moet je eerst de haren verwijderen, en dan ligt er een hoopje botjes. Dat moet je dan weer samenstellen tot een knaagdier. Een groen lichtje geeft aan wanneer je het botje op de juiste plaats legt.
Vervelend hierbij is wel dat je soms een bepaalde volgorde moet aanhouden in die opbouw, maar dat staat nergens vermeld. Zo moet je de ruggegraat opbouwen van achter aan de staart, en dan naar het hoofd toe werken. 't Is maar dat je het weet! Misschien goede raad om mee te geven aan onze minder geduldige kinderen, om te vermijden dat de muis door de kamer gaat vliegen.
Bij de kikker is het snijden en vastpinnen met spelden geblazen, maar het is alleszins minder glibberig dan het echte spul. De prent valt wel vrij klein uit, zodat je niet echt alles heel duidelijk ziet.
Bij de inktvis gaat het er om dat je de gevraagde onderdelen aanwijst.

Ben je gegrepen door de demo's op deze site? Dan kan je inschrijven en (tegen betaling) méér krijgen.

(naar boven)

 

Werkstuk-wijzer

Werkstuk-wijzer

Uitgeverij: Ajodakt

Beschrijving:

Een werkstuk maken is niet zo simpel. Vooral het beginnen, de planning, het zoeken van een goede aanpak, is niet evident, zelfs niet voor sterke leerlingen. Zeker de "eerste keer" kan een hulpje zoals de werkstuk-wijzer van grote waarde zijn.

Werkstuk-wijzer is een boekje dat de leerlingen op weg helpt om een werkstuk zelfstandig te leren maken, van concept tot product. Na enkele klassikale sessies kunnen de leerlingen met de kopieerbladen aan het werk, en al snel hebben ze een methodiek vas die ook voor volgende werkstukken van pas zal komen.

In werkstukwijzer leer je vanuit een zelfgemaakte woordspin onderverdelingen/hoofdstukjes maken voor je werkstuk. Vervolgens is het de bedoeling dat je met je eigen woorden uit de woordspin binnen elk hoofdstuk vragen gaat opstellen. Na het oplossen van die vragen, ben je al een eind op weg om stilaan het werkstuk in mekaar te gaan steken.
En snel een resultaat behalen dat goed is, zoiets werkt uiteraard motiverend.

Lijkt dit ingewikkeld als je 't zo ziet staan? Wel, het is eigenlijk héél eenvoudig, en met het voorbeeld erbij in Werkstukwijzer ben je klaar voor je het weet!

info op het web: www.ajodakt.nl/werkstukwijzer.htm

Tip:

laat de kinderen in de kangoeroeklas eens een werkstukje maken over een onderwerp uit de gewone lessen, maar dan verder uitgediept. Wedden dat dit in de klas zelf ook weer aanleiding is voor een verdere uitdieping van het onderwerp?

Opmerking:

Vertrekken vanuit een woordspin en vragen stellen voor elk onderdeel is uiteraard slechts één methode (maar het is er wel ééntje die vaak goed aanslaat!).
Een andere mogelijke methode is dit : stappenplan

(naar boven)

 

Concentreren kan je leren

Concentreren kan je leren

Beschrijving:

Een reeks mappen met kant en klare lessen, unieke spelletjes en oefeningen die de concentratie bevorderen. Vanaf 4 jaar.
Het aantal kinderen dat zich met moeite concentreert op schoolwek wordt steeds groter. Sommigen grijpen al ras naar medicatie, iets wat in extreme gevallen ook wel zinvol is.
Deze reeks mappen helpt de leerkracht om ZELF met de kinderen te werken aan die concentratie, en dat is ook niet meer dan logisch. Eerst de eenvoudige maatregelen, pas als het moet medicatie...
Elke map bevat materiaal voor 50 lessen. De kopieerbladen helpen een handje. Diverse aspecten (visueel, motorisch, auditief,..) van leren komen aan bod.
Dagelijks een momentje voor de oncetratie, of wekelijks een half uurtje? u kiest maar als leerkracht of begeleider vand e kangoeroeklas...

Uitgeverij: Ajokdakt

(naar boven)

 

Informatie verwerken

Informatie verwerken

Beschrijving:

Het boek bevat 24 lessen rond informatie verwerven en verwerken. Een handig hulpmiddel om leerlingen te helpen een weg te vinden in de diverse soorte informatie die voorhanden zijn.

Hoe lees je een folder? Wat staat er eigenlijk in die gafiek? Hoe ga je om met een reeks tabellen in een tekst? Wat staat er wel en niet in dit krantenartikel? Deze en andere vragen komen aan bod in de lesjes.

En voor de liefhebbers: het boekje bevat ook 4 heuze toetsen!

Uitgeverij: Ajodakt

(naar boven)

 

Opstekers

Opstekers

Beschrijving:

Tips voor scholen en leerlingen vanaf het vijfde leerjaar, die vaak met projecten werken. Opstekers brengt de leerling in contact met oplossingsstrategieën die op school minder vaak aan bod komen, maar die uitermate belangrijk zijn voor wie later in contact komt met wetenschappelijk onderzoek. Leerlingen leren te werken met een stappenplan voor projectwerk.

Uitgever en distributie:: Schoolbegeleidingsdienst Midden-Holland en Rijnstreek

Leergebieden: zelfstandig werken, projectwerk

(naar boven)

 

Webkwestie

Webkwestie of webquest

Beschrijving

    • Een webquest is een manier van een project aan te sturen, via de computer. leerlingen worden op een gerichte manier ertoe aangezet zelfstandig of in een samenwerkingsverband (elk met een eigen rol), binnen een gegeven structuur, vragen op te lossen, opdrachten te volbrengen, en dat met behulp van de informatica middelen die beschikbaar zijn.
    • Een webquest is dé manier om met behulp van ICT mogelijkheden de leerlingen zelfstandig en gedifferentieerd te laten werken. Een webquest heeft het belangrijke voordeel dat je de leerlingen niet zo maar "wild" laat zoeken op het web, maar dit stuurt via je webquest
    • Een beetje verdere uitleg over wat een webquest is, vind je hier

Voorbeelden op het web:

Vraag:

    Stuur jij jouw webkwestie pagina's ook eens door? We zullen ze oplijsten! Zo kan iedereen die in een kangoeroeklas met webquests wil werken, op onze site tips en hulpjes vinden...

(naar boven)

 

 

Archeologie

Misschien een leuke startsite voor een project rond archologie?

Sinds het begin van de jaren 1990 is een Leuvens team intensief bezig met het opgraven van een historisch zeer boeiende en vrij intacte site in Turkije: Sagalassos.
Voor onze archeologen in spé echt een bezoekje waard!
Je kan er tijdens de zomermaanden zelfs gratis een geleid bezoek krijgen. Allen daarheen volgende vakantie!!!

Er is ook een link naar een pagina waar vermeld staat op welke plaatsen je nog mee kan helpen opgraven op onze aarbol: www.sagalassos.be (in het Nederlands!) waar je vanuit de links o.a. kan gaan naar de virtuele reconstructie van de site.

Je kan ook rond dit thema surfen naar www.archaeology.org/interactive/sagalassos/index.html (in het Engels)

Een boek met voorbeelden

Een boek ter inspiratie: 28 voorbeelden voor uitdagende activiteiten

Onderstaand voorbeeld is door een vader van een hb kind samenvattend vertaald uit "Growing Good Kids" van Deb & Jim Delisle. Het boek bevat 28 klasactiviteiten om "zelfbewustzijn, medeleven en leiderschap te vergroten". Het is erg op de praktijk gericht, je kunt als leerkracht nagenoeg onmiddellijk aan de slag. De doelstellingen, benodigde tijd, materiaal, de verschillende stappen en een reeks aandachtspunten om de kans op succes te verhogen worden aangehaald. Er zijn ook kopieerbare bladzijden, maar die zijn in 't Nederlands te hermaken natuurlijk (de tekeningen kunnen wel nuttig zijn, in combinatie met een scanner - en er is wellicht een moeder of vader te vinden die de vertaling kan maken...)
Uitgever: Free Spirit Publishing, ze hebben een website. ISBN 1-57542-009-0.

Voorbeeld: RAAD HET!

Vooraleer je met de echte activiteit begint, is er een introductie 'les'. Je rammelt met je broekzak (of met een portemonneetje) en zegt dat je daar 6 muntstukken hebt inzitten. De leerlingen deel je op in groepjes van 3 of 4, ze moeten samen overleggen. De bedoeling is dat ze vragen stellen, waarop je met 'ja' of 'nee' antwoordt, en dan moeten zij twee zaken trachten te achterhalen:
1. Hoeveel elke munt waard is
2. Het totaal dat je in je zak hebt
Ze mogen 10 minuten overleggen, dan mogen ze om beurten 1 of meer vragen stellen. Ze moeten een tiental vragen voorbereiden, waaruit ze denken het antwoord te kunnen opmaken. (voor hogere klassen zijn 5 vragen het maximum). Je leert hen om goed te luisteren, want je herhaalt geen vraag noch antwoord, zelfs niet als ze erom smeken (als ze zo opgaan in hun vragen, dat ze andermans vragen of het antwoord niet horen). Wanneer iemand een 'waardeloze' vraag stelt zoals 'heb je 53 cent?' dan ga je onmiddellijk over naar de volgende groep, en legt uit dat je vragen moet stellen die zoveel mogelijk informatie opleveren.
Wanneer iemand het juiste antwoord heeft, moet hij/zij uitleggen hoe dit ontdekt werd, en welke oplossingsstrategie gevolgd werd. De uitleg moet zó gebracht worden dat iedereen kan meevolgen.
Dit is maar de introductie tot het 'echte' spel. Daarbij hang je een bruine zak met daarin Het Geheime Voorwerp op een onbereikbare plaats omhoog. Voor en na de les mogen leerlingen een vraag stellen. Ze moeten dan vraag én antwoord (ja of nee) noteren op een flipchart die voor iedereen zichtbaar is. Als ze het antwoord weten mogen ze dat op een blad papier noteren, samen met de datum, het uur en hun naam, en dit deponeren in de gleuf in een afgesloten kist. Je legt uit dat je op het einde van de week de kist openmaakt om te zien wie het eerst het juiste antwoord gaf. Je mag kiezen of je toelaat om per kind meerdere antwoorden te geven.
Op het einde van de week overloop je ook de vragen, en discussieer je met de leerlingen over de ontwikkelde patronen waarmee ze tot een correct antwoord konden komen.

Een paar raadgevingen:

  • in het begin soms zelf eens een vraag te stellen om de leerlingen aan te sporen om zelf na te denken
  • probeer eventueel voorwerpen te gebruiken die de winnaar mag houden: een zakje snoep, of zelfs een object uit de 'grabbeldoos'.
  • je kunt een met bruin papier verstevigde schoendoos gebruiken als 'antwoordkist'. Wel met sterke plakband verzegelen!
  • op voorhand moet je een manier bedenken om de zak buiten het bereik van tastende handjes te plaatsen, want reken maar dat de verleiding om er eens in te knijpen groot zal zijn!

 

Peutervolgsysteem

Peutervolgsysteem

Uitgeverij (& distributeur): Cito groep

Beschrijving: handleiding en werkmateriaal voor het volgen en toetsen van kleuters

(naar boven)

 

Kleuterstapjes - Kindvolgsysteem

Kleuterstapjes - Kindvolgsysteem

Uitgeverij: Wolters-Plantijn

Beschrijving: Een handzaam kindvolgsysteem dat zeker niet moet onderdoen voor de Nederlandse collega. Met Kleuterstapjes screent de leerkracht driemaal per jaar globaal de socio-emotionele en de cognitieve ontwikkelingsaspecten van de kleuters. Voor het screenen van socio-emotionele aspecten gaat het over de indicatoren 'welbevinden' en 'betrokkenheid'. Voor de cognitieve aspecten wordt gekeken naar de ontwikkelingsdoelen uit de verschillende leerplannen.
Enkel bij risicokleuters volgt normaal een gerichte verdere observatie: het pakket is in de eerste instantie ontwikkeld om risicokinderen op te volgen met handelingsplannen.
Niets belet leerkrachten deze map te gebruiken om systematisch de kleuters in hun klas te screenen, zodat ook hoogbegaafden snel herkend hunnen worden.
Het pakket bestaat uit een handleiding (met bijlagen), een map met kopieerbladen (invulformulieren) en een map met speelbladen.
Daarnaast is er een apart mapje voor het samenstellen van het individueel begeleidingsdossier.
Auteurs:  N. Breban, F. Croes, W. Croes, J. Langers, J. Loos

· 

SiDi-R

SiDi R

Een protocol voor het signaleren van hoogbegaafdheid.
SiDi R is een samenvoeging van de bekende SiBeL en het al even bekende SI-DI, intussen zowat hét protocol voor signalering en diagnosticering van intelligente en (hoog)begaafde kinderen in het primair onderwijs in Nederland. In Vlaanderen gebruiken toonaangevende scholen op gebied van begeleiding van hoogbegaafden deze instrumenten intussen ook.

Bestellen? kijk eens bij Baert voor België, of bij Eduforce. voor Nederland

(naar boven)

 

Pluizer reeks

Pluizer reeks

Uitgegeven bij ZieZo Educatief

De Pluizerreeks is bedoeld voor kinderen uit de bovenbouw die graag wat dieper willen ingaan op onderwerpen op het gebied van wereldoriëntatie. Het materiaal bestaat uit kopieerbladen (de Pluisbladen) die op een gestructureerde manier handvatten bieden om zelfstandig een onderwerp uit te pluizen. Samen met de uitgebreide toelichtingen en tips op het gebied van planning en afwerking zorgen de Pluisbladen ervoor dat kinderen zelf kunnen bepalen hoe diep ze op de stof willen ingaan. Kinderen worden hierdoor zeer gemotiveerd!
Door dit alles is de pluizerreeks zeer geschikt voor alle kinderen:
voor de praktisch ingestelde kinderen tot de meer begaafde kinderen.

Beschikbaar (en wordt uitgebreid):

  • Geschiedenis Pluizer
  • Landen Pluizer
  • Weer Pluizer
  • Factoren Pluizer (wiskunde)
  • Muziek Pluizer
  • Sjablonen Pluizer
  • Muziek Pluizer
  • Omgeving Pluizer

 

Wat ik eens vertaald zou willen zien... YW

Wat ik eens vertaald zou willen zien, of bewerkt voor ons taalgebied, zijn volgende boeken:

Winebrenners boeken alvast:

Winebrenner, Susan, Teaching gifted kids in the regular classroom. Strategies and techniques every teacher can use to meet the academic needs of the gifted and talented, Free Spirit Publishing, Minneapolis, 2001 (1992), ISBN 1-57542-089-9

Een heel praktisch, bruikbaar boek dat we ten behoeve van leerkrachten in ons taalgebied ongelooflijk graag vertaald zouden zien!

Winebrenner, Susan, Pamela Espeland, Teaching kids with learning difficulties in the regular classroom: strategies and techniques every teacher can use to challenge and motivate students, Free Spirit Publishing, 1996, ISBN 1-575 42004-X

Samen met het "Teaching gifted kids..." boek van dezelfde auteur een practisch basisboek voor mensen die "tweemaal speciaal" kinderen in de klas hebben.

ivm leuke activiteiten voor slimme kinderen én hun klasgenoten:

Barry Teare, Effective provision for able & talented children, Network Educational Press, 1977 en reprints, ISBN 1-85539-041-8

Barry Teare, Effective resources for able and talented children, Network Educational Press, 1999 en reprints, ISBN 1-85539-050-7

Barry Teare, Challenging resources for able and talented children, Network Educational Press, 2003, ISBN 1-85539-122-8

Ashley McCabe Mowat, Brilliant activities for gifted ans talented children... that other children will love too, Brilliant Publications, 2003, ISBN 1-903853-47-8

ivm leuke activiteiten die meerdere vaardigheden van kinderen kunnen aanspreken:

Kristen Nicholson-Nelson, Developing students' multiple intelligences, Scholastic Professional Books, ISBN 0-590-93101-6

T. Alvis ea, The best of multiple intelligences activities, Teacher Created Materials, ISBN 1-57690-464-4

Deze twee laatste boeken gaan uiteraard terug op de geschriften van Gardner, die zijn ideeën verwoordde in boeken zoals:

Gardner, Howard, Frames of mind: the theory of multiple intelligences identified. Basic Books, 1983.

Gardner, Howard, The unschooled mind, How children think ans how schools should teach, 10th anniversary edition, 1991 - reprint 2004: Basic Books, ISBN 0-465-08896-1

Werkgidsen (basisonderwijs)

Mensen die projecten doen met hoogbegaafden kunnen misschien inspiratie vinden in de werkgidsen, verkrijgbaar bij Kinheim

Auteurs: Marlene Rebel en Lucinda Vos. Ze schrijven dit over zichzelf:

"Wij zijn zelf sinds 1999 actief op het gebied van lessen voor hoogbegaafde kinderen. Wij hebben een aantal jaren een plusklas begeleid op een basisschool in Amsterdam. Voor deze plusklas hebben wij zelf onderwijsmateriaal geschreven. 
Inmiddels hebben wij dit onderwijsmateriaal, in de vorm van werkboekjes, verder ontwikkeld. Deze werkgidsen zijn verkrijgbaar via uitgeverij Kinheim in Werkendam"


De volgende titels zijn reeds verkrijgbaar:
- Het Dierenrijk
- Reis om de wereld
- Sprookjes en Fabels
- Journalistiek
- Amsterdam
- Evolutie

Meer informatie bij de uitgever, of:
Marlene Rebel en Lucinda Vos
MALU projecten
Wouwermanstraat 23 hs
1071 LV Amsterdam
www.maluprojecten.nl

Ander Kinheim materiaal:

- cryptologisch 2 (een vervolg deel van cryptologisch)
- Logische breinbrekers small, medium, large en extra large
- Projecten over de tweede wereldoorlog
- sudoku's voor kids deel 1 en deel 2

Je kunt al deze materialen bekijken op de site www.kinheim.com of een catalogus aanvragen bij:
Esther Heidinga
Uitgeverij Kinheim (Nl)
0183-302537

Digitale Schooltuin

Op de digitale schooltuin kan je een heleboel info en activiteiten vinden rond natuur en tuin. Het is een methode die ontwikkeld is om kinderen op de basisschool een heel jaar lang actief bij de natuur te betrekken. Gratis voor niks...
Lesmaterialen van Minka Dumont

(bespreking door Inne Van Herbruggen, november 2007)

website: lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com

Deze website is gemaakt door Minka Dumont, een leerkracht die in haar klas veel aandacht besteedt aan hoogbegaafde leerlingen. Met deze site wil ze leerkrachten lesmateriaal aanbieden dat gebruikt kan worden om tegemoet te komen aan de noden van deze leerlingen. Er zijn lesvoorbeelden beschikbaar met als onderwerp bijvoorbeeld creatief denken, zelfstandig leren, muziekgeschiedenis, natuurkundige experimenten,… Al deze voorbeelden vormen promotiemateriaal voor haar zelf ontworpen lesmateriaal. Al deze werkboeken of kopieerbladen met bijhorende handleiding en extra materiaal kunnen via deze website aangekocht worden. Verder wordt er ook een overzicht gegeven van het aanbod aan studiedagen in verband met hoogbegaafdheid.

Doelgroep: basisschool.

 

Professor Ein-O
Leverancier: Productief bv

 

Science dozen:
Heel leuke sets met proefjes die echt aanslaan bij kinderen, al van heel jong. Mooie materialen, in de grote dozen (Mechanica, optica, magnetica) zeker voldoende om lang plezier van te hebben. In de kleinere doosjes (basic science) zal je wel moeten aanvullen, maar dat kan zonder veel kosten te maken. De proefjes zijn goed uitgewerkt. (YW)

Anatomie van de mens:
Heel goed uitgewerkt, met aangenaam voelende en zeer goed hanteerbare materialen. Van heel jong tot zeker een stuk in het secundair bruikbaar!
Dit is materiaal van grote klasse, voor een heel redelijke prijs. (YW)

Info leverancier, prijzen september 2007:

Professor Ein-O: Basic Science
Artikelnummer: 7052-00
Prijs: € 49,00 per set van 6
BTW: hoog
Niveau: midden-/bovenbouw basisonderwijs/onderbouw voortgezet onderwijs
Omschrijving:
Set van 6 kunststof doosjes met de onderwerpen luchtdruk, magneten, licht, warmte, geluid en energie. In elk doosje zit materiaal voor minimaal 4 experimenten en een Professor Ein-O I Know gids, die kinderen helpt bij het doen van de spannende proefjes en ze leuke achtergrondinformatie geeft. Kinderen kunnen met deze set zelfstandig meer over de genoemde onderwerpen ontdekken.

Professor Ein-O: Anatomie van de Mens
Artikelnummer 7052-10
Prijs: € 69,00 per set van 6
BTW: hoog
Niveau: bovenbouw basisonderwijs/onderbouw voortgezet onderwijs
Omschrijving:
Deze set bestaat uit 6 doosjes met ieder een gedetailleerd 3D-model van een gedeelte van het menselijk lichaam.
De levensechte modellen zijn zo’n 15 cm hoog en bevatten dwarsdoorsneden en uitneembare onderdelen. Uw leerlingen kunnen zo zelf ervaren hoe het lichaam is opgebouwd. In ieder doosje zit een I Know Gids, waarin Professor Ein-O meer vertelt over hoe het lichaam werkt.
De 6 verschillende onderwerpen in de set zijn:
Hart, Huid, Oog, Hersenen met Schedel, Torso met Hoofd en Tand en Kies.

Professor Ein-O smartbox: Mechanica
Artikelnummer 7052-20
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van hefbomen en katrollen.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van mechanische apparaten.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan toe zijn meer interessante feiten over het onderwerp hefbomen en katrollen.
(leverbaar vanaf februari 2007)

Professor Ein-O smartbox: Optica
Artikelnummer 7052-21
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van beeld en zicht.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van optiek.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan toe zijn meer interessante feiten uit de optische wetenschap.
(leverbaar vanaf februari 2007)

Professor Ein-O smartbox: Magnetica
Artikelnummer 7052-22
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van magnetisme.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van magneten.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan toe zijn meer interessante feiten over het onderwerp magnetisme.
(leverbaar vanaf februari 2007)

Ein-O science Milieu: nieuwe reeks (2008) waarbij kids die bezorgd zijn voor het milieu kunnen experimenten opzetten om te kijken hoe het zit met lucht, klimaat, bodem en regen

Ein-o science Bodemkwaliteit: bestudeer de aarde, voer proefjes uit, bekijk de kwaliteit van de bodem, kortom:weet waarop je loopt!

Ein-O science klimaatverandering: wat weten we over de klimaatverandering? Leer bij aan de hand van eenvoudige schaalmodellen en proefjes.

Ein-O science luchtvervuiling

Ein-O science Zure Regen

Ein-O smartbox vulkaan
Bouw zelf je vulkaan en kijk hoe hij uitbarst

Ein-O smlartbox aarde
Bouw een doorsnede van de aardkorst, voer proefjes uit, kijk wat de aarde jou nog te leren heeft.

Ein-O smartbox weer
Bouw je eigen weerstationnetje en bestudeer het weer.

Ein-O smartbox lucht
Maak een UFO met een luchtzak, schiet een luchtpistool af, kortom: proefjes met lucht onder druk volop in deze doos.

Ein-O smartbox kristallen
Heb je al eens kristallen zien groeien op een kerstboom? Heb je al eens kristal stalagtieten en - mieten gekweekt? Hoe kan je van een kleine kristal een grote maken? Antwoorden op deze vragen (en enkele uurtjes proefjesplezier) vind je in deze kit.

bekijk dit moois op de site van productief

 

ZooBooKoo

Kubusboeken. Vouw de kubus op de juiste manier en lees een boek over...of speel een leerzaam spel...

Diverse onderwerpen beschikbaar: aardrijkskunde, lichaam, rekenen, lezen...

Kijk bij de leverancier voor meer info

KWINK!

De opvatting dat hoogbegaafde kinderen er vanzelf wel komen, is inmiddels achterhaald. Hoogbegaafde kinderen hebben net als alle andere kinderen de juiste begeleiding nodig om hun talenten te verzilveren. Juist op sociaal-emotioneel gebied. Het gaat dan om vragen als: hoe vorm ik een reëel en positief beeld van mezelf? Hoe kan ik op een positieve manier met anderen omgaan en met mijn eigen gevoelens? Onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van de lage zelfwaardering bij sommige hoogbegaafde kinderen voortkomt uit gevoelens van ‘anders zijn’, anders dan hun leeftijdsgenoten. Een ervaring die hoogbegaafde kinderen al op jonge leeftijd hebben. Je constant anders voelen dan andere kinderen kan tot gevolg hebben dat je aan het twijfelen wordt gebracht over jezelf. En juist een positief zelfbeeld is een voorwaarde om tot een gezonde ontwikkeling te kunnen komen op sociaal-emotioneel gebied. Dit zijn de uitgangspunten geweest bij de ontwikkeling van het spel KWINK! Het spel biedt kinderen in de basisschoolleeftijd bij uitstek de mogelijkheid om begrip en gevoel voor zichzelf en de ander verder te ontwikkelen en te verfijnen.
Met KWINK! kunnen vaardigheden en inzichten op interpersoonlijk en intrapersoonlijk vlak worden gestimuleerd.
Het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid (LICH) heeft samen met het RPCZ het spel KWINK! ontworpen.

KWINK! bestaat uit een bordspel en twee boekjes met onderzoeksopdrachten. De activiteiten zijn ontwikkeld op basis van de theorie van Meervoudige Intelligentie van professor Dr. Howard Gardner. Volgens deze theorie beschikt ieder mens over verschillende soorten intelligenties. Anders gezegd: mensen zijn knap op verschillende manieren en er is niet zoiets als één soort intelligentie, waarbij ieder persoon meer of minder knap is. In KWINK! worden de kinderen aangemoedigd om vooral hun interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie te gebruiken.

Ook niet hoogbegaafde kinderen kunnen met dit spel werken, de leeftijd van de spelers is dan ongeveer 2 jaar hoger.

Kwink! bordspel en Kwink! onderzoek kunnen afzonderlijk aangeschaft worden. Samen aangekocht is het geheel in verhouding goedkoper.

Lees het artikel van E. Van Gerven over dit spel. Pas op, de prijs die wordt vermeld is reeds achterhaald, het spel is nu goedkoper. Zie leverancier slimme spelletjes.

 

Slimme-uilen

Werkboekjes met uitbreidingsmateriaal.

Vormgeving:
Oorspronkelijk waren dit uitgaven met eerder kinderlijke tekeningen. Verder waren ze wel mooi uitgewerkt met basis en uitbreiding, goede structuur en mogelijkheid om verder te zoeken op het web. Intussen heeft de nieuwe eigenaresse de layout eigentijdser en aantrekkelijker gemaakt. Het is mij opgevallen dat volwassenen zich meer stoorden aan de oude layout dan de kinderen want die werkten enthousiast met dit materiaal. Dus laat je als leerkracht niet afschrikken door de oude layout, kinderen hebben hier zelf geen probleem mee.

Inmiddels zijn de volgende 4 werkboeken in de nieuwe lay-out uitgegeven: Het weer deel 1 en 2, vulkanen en Egypte. De overige zijn nog in de oude lay-out.

Inhoudelijk
Slimme uilen maakt boekjes die geschikt zijn om als project aan te bieden, gewoon in de basisschool tijdens project-uren binnen WO, of als materiaal voor de plusklas.
De werkboeken van Slimme Uilen spelen in op de brede interesses van het kind.
"Slimme Uilen" biedt verdieping en verrijking vanuit de denkwereld van kinderen.
De onderwerpen zijn ‘het lichaam deel 1 en 2’, ‘Egypte’, ‘dinoloog’,’vulkanen’, 'het weer deel 1 en 2', 'operatiekamer' en 'biodiversiteit (gratis)'.

Werkvormen
Elk kind kan zelfstandig aan de slag omdat de "Slimme Uil" het kind de weg wijst in ieder werkboek.De boekjes staan volledig zelfstandig werken toe, nodigen uit tot volhouden, hebben voldoende afwisseling om te blijven boeien. Voor kinderen die verder willen doorgaan over een onderwerp wordt de weg naar "iets meer" ook aangegeven. Bij elke werkboek wordt ook een antwoordenboek geleverd zodat de leerling zelf of de leerkracht alles na kan kijken.

Tip voor de plusklas: laat de kinderen zelf op de website de onderwerpen kiezen, en bestel wat nuttig is afhankelijk van het kind zelf.

EXTRA NIEUWS: Slimme Uilen heeft een prijs gewonnen om voor Acadin (www.acadin.nl) GRATIS digitaal lesmateriaal te maken. Begin april wordt dit beschikbaar gesteld. Het onderwerp is 'techniek in de polder'. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Slimme Uilen onder het tabblad NIEUWS.

Tip voor de plusklas: laat de kinderen zelf op de website de onderwerpen kiezen, en bestel wat nuttig is afhankelijk van het kind zelf.

Eigenaar: Nicole Jansen-Bos

www.slimme-uilen.nl
Algemeen: info@slimme-uilen.nl
Bestellingen: bestel@slimme-uilen.nl

Minka Dumont

www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/index.html

Grotendeels betalend, maar er zijn ook een aantal gratis downloads beschikbaar.


© www.hoogbegaafdvlaanderen.be | Email : info@hoogbegaafdvlaanderen.be