|
|
Materiaal - Diversen |
Klik op
de onderstreepte teksten om te springen naar dat onderdeel. |
Vooruit
| Archeologie
project
| Werkstukwijzer
| Webquest |
Thuis
Vooruit
| Kleurplaten
voor het onderwijs
| Concentreren
kan je leren
| 28
leuke activiteiten |
Plustaak
| Superlogo
| Informatie
verwerken
| Peutervolgsysteem |
Babbelspel
| Froguts
| Opstekers
| Kleuterstapjes |
Werkgidsen
| Pluizer
reeks
| SiDi-R
| Verlanglijstje... |
Digitale
Schooltuin
| lesmaterialen
Minka Dumont
| Ein-O: wetenschappen
| ZooBooKoo |
KWINK!
| slimme-uilen
| Contract
probleemoplossend denken
| lesmaterialen
Minka Dumont |
Logan Stones
| Ein-O minilabs
|
| |
|
|
| |
Ein-O minilabs
| Materiaal
Kleine zakjes met telkens een leuk wetenschappelijk proefje, uitgewerkt
in eenvoudig materiaal. Heb je ook al eens staan twijfelen wanneer
je kind een "klein cadeautje" onder de kerstboom in de klas mag
leggen? Of wanneer het naar een verjaardagsfeestje iets mag meenemen
maar je voor een beperkt budget geen echt leuk cadeautje vindt?
Dan zijn deze zakjes echt wel een aanrader! Ze branden geen gat
in je budget, en worden enthousiast ontvangen.
Er zijn 4 soorten spellen:
- illusion disc: optische illusies op tolletjes
- blade zipper: een propeller leert je de opwaartse kracht van
lucht ontdekken
- air hoverkraft: maak je eigen hoverkrafts en ontdek de stuwkracht
van lucht
- ball levatron: zweefkracht ontdekken via een blaaspijpje en
een zweefballetje (nb: ook goed in logopedie te gebruiken!)
Waar vinden? Productief levert snel via internet.
|
Loga Stones
| Logan Stones: beschrijving
Dit spel combineert het Blad-Steen-Schaar spel met 4 op een rij. Hierdoor
wordt het populaire spel B-S-S een heus denkspel, waarbij strategisch
denken en ruimtelijk inzicht aangescherpt worden. Het geheel
is aantrekkelijk uitgevoerd. De stenen zijn in een harde kunsttof
gemaakt, in vormen die heel aangenaam aanvoelen. Elk speelstuk
heeft twee kanten, waarop een blad, steen of schaar sysmbool
staan.
Het spel
Elke speler neemt 8 speelstukken uit een katoenen zakje. De eerste twee
stukken worden uit het zakje gelegd. De spelers leggen
vanaf nu met minstens twee rakende zijden aan, en proberen telkens
door een "sterker" stuk te leggen een aangrenzend stuk
te doen omdraaien, in de hoop 4 op een rij te maken van hetzelfde
symbool. Ingesloten stukken kunnen worden opgekeerd, in de hoop
dat hetzelfde symbool op de onderkant staat en je zo naar je
reeks van 4 kunt toewerken.
De benaming "Logan Stones" slaat op rotsen die zo liggen dat je ze met
een klein duwtje kunt beween. Je vindt dergelijke rotsen in heel
de wereld. De stenen van dit spel zijn ook z gemaakt dat je ze
gemakkelijk kunt omdraaien zonder de aanliggende stenen te verstoren.
Conclusie
Zeer mooi materiaal, tactiel heel aangenaam, verpakking is stevig en het
zakje maakt het spel handig ook om mee te nemen op reis.
Oefent: strategisch denken, ruimtelijk inzicht.
Te vinden bij: Productief
Snelle levering, na bestelling via internet.
|
Contract probleemoplossend denken
| Wolters Plantyn,
Contract probleemoplossend denken 1-6
Materiaal om in de zes leerjaren van het lager onderwijs aan de leerlingen
korte opdrachten die toch wat denkwerk vragen aan te bieden.
Domeinen: wiskunde, taal, WO.
De mappen bestaan uit dubbelzijdig gedrukte fiches met opdrachten van telkens
een half blaadje. Ze doen wat denken aan de speelse boekjes zoals
je ook bij Deltas vindt, en de vakantiewerkboekjes. Aantrekkelijk
is vooral dat de druk voldoende groot is en de bladspiegel rustig/sober
werd gehouden. Dit is een verademing tegenover de drukke en
overvol versierde werkblaadjes die je tegenwoordig vaak ziet
op school. In die zin zijn de opgaven ook bij uitstek interessant
om toch uitdaging en succeservaringen met pittige opdrachten
te bieden aan leerlingen die omwille van een leerstoornis beter
geen opgaven met veel omgevingsruis (drukke tekeningen en overdadige
versiersels bv zitten er niet in) aangeboden krijgen.
Knap uitgewerkte korte opdrachten die ook in een wacht - of tussenmoment
met plezier door leerlingen zullen vastgenomen worden. Bij de "magjes"
in een contract zeker van nut, en eventueel ook voor leerlingen
die snel klaar zijn met hun werk als korte bezigheid die evengoed
niet zinloos is of in de richting van bezigheidstherapie gaat.
uitgdagend zijn ze ook voor leerlingen die voorlopen. Desnoods
neem je de kaft bestemd voor een hoger leerjaar.
Aantrekkelijk
uitgewerkt op stevig papîer, in ringkaften.
Begeleid zelfstandig leren? Zelftsandigheid is er alleszins, en oplossingsstrategieën
kunnen worden ingeoefend. Leerlingen kunnen meteen aan de
slag zonder extra instructie. Ze kunnen met de oplossingsbladen
zelf hun werk nakijken. Oefeningen kunnen in zelf gekozen volgorde
worden afgewerkt. Kan gebruikt worden als extra onafhankelijk
van de gebruikte methodes.
www.plantyn.com |
Gratis...
| Wij ontvingen
reeds verschillende mails over het feit dat wij hier vooral aan te kopen
zaken vermelden. Vooral studenten en leerkrachten van scholen die wel iets
willen ondernemen voor hoogbegaafde kinderen, maar er geen budgetten voor
hebben, wijzen ons hier op.
Uiteraard zijn er veel gratis dingen ook. Kijk eens op de pagina werk
eens met het web bijvoorbeeld. Of, een goude tip: schakel de ouders
eens in? veel ouders van HB kinderen willen niets liever dan even een handje
(of centje) toesteken. Extra oefeningen nodig voor pico picolino? Laat
hen het uitwerken! Blokjes nodig die lijken of deze van een duur spel?
Misschien is er een schrijnwerker bij de ouders die ze kan maken. Magico
te duur in aankoop? Neem enkele eierdopjes en knikkers, en opgaven zijn
al snel gemaakt met de computer...
Een beetje creatief SAMEN denken, en je hebt zo een materialenkast voor
de kangoeroeklas.
En vergeet niet: wat ouders uitsparen aan therapeuten omdat jij het op
school goed doet, daar willen ze misschien ook wel eens iets van besteden
aan de aankoop van materiaal voor de school?
Heb jij een gouden tip voor kosteloos of goedkoop materiaal voor
de kangoeroeklas of voor binneklasdifferentiatie? Stuur hem door! Wij proberen
de tips zo snel mogelijk te plaatsen.
Heb jij zelf iets uitgewerkt? Stuur door! Het zal anderen aanmoedigen
ook eens iets bij te dragen, en zo bouwen we samen aan een virtuele "kast"
voor de kangoeroeklas en voor leerkrachten die het goed willen doen in
de klas! |
Schrijven op jonge leeftijd
| Versnelde kinderen,
daar rijzen soms vragen bij rond schrijfontwikkeling.
Deze site geeft heel wat info hierover, en op envoudig verzoek krijg je
oefenbladen in pdf formaat toegestuurd. |
Vooruit
| Vooruit,
leerstof voor begaafde kinderen op de basisschool. CBO Nijmegen,
Kluwer, ISBN 9065010858.
Beschrijving
Aard: materiaal voor gebruik in de klas en in een kangoeroeklas/plusklas/klim-op
klas.
Vooruit is een losbladige uitgave met opdrachten specifiek gericht op
hoogbegaafde kinderen.
Per jaar verschijnen drie modules met minimaal 10 lessen op de volgende
gebieden:
1. Rekenen
2. Taal
3. Geschiedenis
4. Creativiteit
5. Denkvaardigheid
6. Sociaal-emotionele vaardigheden
7. Aardrijkskunde
8. Biologie
Vooruit bevat artikels vanuit de praktijk van verrijking en vakversnelling
voor een heel gamma aan leervakken (nie-gegroepeerd: elk nummer bevat
verschillende leergeboeden). De moeilijkheidsgraad van het materiaal is
steeds aangegeven. Vanuit de Vooruit redactie worden er ook, bij het CBO
Nijmegen, studiedagen en opleidingen georganiseerd, onder meer voor het
leren werken met het materiaal.
Doelgroep
Voor (hoog)begaafde leerlingen vanaf groep 3/eerste leerjaar. Ook leuk
voor thuisonderwijs of voor het bieden van uitdaging aan kinderen die
blijven hongeren naar kennis en interessante activiteiten, ook buiten
de school.
Uitgever Kluwer B.V.
Vooruit verschijnt 3 maal per jaar. Prijs (info: augustus nummer 2004):
38 euro/aflevering.
Redactie: Vooruit-redactie, , PB 9104, 6500 HE Nijmegen. e-mail: e.schrover@ACSW.kun.nl
(naar boven)
|
Thuis
Vooruit II
| Thuis
Vooruit (boek)
Referentie:
Camps M., van Haren H., van der Kaaij W., Schippers A. en Schrover E.,
red, Thuis Vooruit II- uitdagingen voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot
12 jaar, Kluwer, Alphen aan den Rijn, 2002
(een uitgave van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek)
Beschrijving:
Werkblaadjes om thuis mee te werken, voor begaafde leerlingen
Bespreking OO: www.ouders.nl/xrec9606.htm
Bespreking (opgestuurd door een ouder- tevens kangoeroeklas
begeleider)
Het (dunne) boekje omvat 28 afgeronde, losse opdrachten, in categorieën
gaande van 'taal', 'rekenen' tot 'samenwerken' en 'beeldend'.
Ik heb het doorgenomen, voor mij is het een goed boekje om inspiratie
uit te putten voor de k-klassen, of het echt thuis bruikbaar is voor het
grote publiek hoogbegaafde kinderen, daar twijfel ik aan. De opzet blijft
schools en dat moet je als kind kunnen smaken voor thuis. Niettemin een
nuttige extra bron voor verrijking op school, vind ik.
Op het web: op
kluwer website:
"Thuis vooruit biedt voor begaafde kinderen van 4 tot 12 jaar
extra uitdagingen. In een zeer speelse opmaak, versierd met een groot
aantal fraaie tekeningen, krijgen de kinderen een scala aan opgaven voorgeschoteld
die ze niet zomaar even kunnen oplossen. Voor sommige opgaven is geen
andere voorkennis nodig dan de vaardigheid om strikt logisch te kunnen
nadenken. Voor andere zullen ze encyclopedieën moeten raadplegen,
naar de bibliotheek moeten of op andere wijze informatie zien te achterhalen
en te combineren.
Daarnaast is een groot aantal doe-opgaven opgenomen: Hoe maak je zelf
Escher-figuren? Of rollen met Chinese karakters? Of je eigen wereldbol
(met reliëf!) metbehulp van een ballon, touw, oude kranten en behanglijm?
De opgaven in Thuis vooruit sluiten op een speelse wijze aan bij de vakken
op school: van taal tot rekenen, van natuurkunde tot creativiteit. Ze
zijn bestemd voor verschillende niveaus, die kunnen corresponderen met
de eigen leeftijdscategorie van 4- tot 12-jarigen. Voor sommige opgaven
is voorkennis vereist, voor andere geheel niet. Maar voor alle opgaven
geldt één ding: het gaat er niet om of ze goed of fout worden
uitgevoerd, maar wel dat met plezier en inzet gebeurt. Als onderwijs spannend
is, verdwijnt de verveling vanzelf!
'Thuis Vooruit' is bedoeld voor gebruik thuis, maar het kan natuurlijk
ook in de groep worden gebruikt. Sommige opgaven zijn zelfs heel geschikt
om met meerder kinderen te doen."
|
Plustaak
| Plustaak
Beschrijving:
Werkboekjes voor verschillende vakken (rekenen, taal, lezen, begrijpend
lezen...). Telkens gaat het niet over gewone leerstof of oefenstof, maar
om verrijkingsstof, die specifiek voor hoogbegafde leerlingen geschikt
is.
De werkboekjes zijn per leerjaar verkrijgbaar, zodat materiaal kan aangeboden
worden volgens de kennis en kunde van de leerlingen.
Uitgeverij: Delubas
(naar boven)
|
Kleurplaten
voor het onderwijs
| www.schoolplaten.com/
Een pagina waar leerkrachten een schat aan kleurplaten kunnen vinden...
en onze kinderen dus ook!
(naar boven)
|
Babbelspel
| Babbelspel
Kopen: bij Baert, groothandel in schoolmateriaal (Ternat):
tel 0032-2-5835656
Leergebieden: sociale vaardigheden
Beschrijving: Dit spel is geïnspireerd door het
ganzenbord. Door middel van opdrachtkaarten oefenen de kinderen aspecten
van sociale vaardigheden.
(naar boven)
|
Superlogo
| Superlogo:
leren programmeren
Bespreking:
Programmeren met Super Logo is geschikt voor 5de en 6de leerjaar. Je
kan de leerlingen zelfstandig laten werken. Wees maar zeker dat ze erg
geboeid aan de slag gaan!
Websites:
www.awbruna.nl/catalog/probeer.htm
www.awbruna.nl/superlogo/
www.annemariewalker.nl/9tot12/slogo2.htm
(naar boven) |
Froguts
| Voor
onze biologen in spé: ontleed
eens een kikker (of een braakbal, of...) met je muis!
Er zijn staan op deze site enkele demo's die je toelaten 3 prenten gratis
te ontdekken met de muis: je kan een kikker opensnijden en ontleden, of
een braakbal van een uil, of van een inktvis leren waar wat zit (tip:
zoek de ogen niet bovenaan ergens!).
Bij de braakbal moet je eerst de haren verwijderen, en dan ligt er een
hoopje botjes. Dat moet je dan weer samenstellen tot een knaagdier. Een
groen lichtje geeft aan wanneer je het botje op de juiste plaats legt.
Vervelend hierbij is wel dat je soms een bepaalde volgorde moet aanhouden
in die opbouw, maar dat staat nergens vermeld. Zo moet je de ruggegraat
opbouwen van achter aan de staart, en dan naar het hoofd toe werken. 't
Is maar dat je het weet! Misschien goede raad om mee te geven aan onze
minder geduldige kinderen, om te vermijden dat de muis door de kamer gaat
vliegen.
Bij de kikker is het snijden en vastpinnen met spelden geblazen, maar
het is alleszins minder glibberig dan het echte spul. De prent valt wel
vrij klein uit, zodat je niet echt alles heel duidelijk ziet.
Bij de inktvis gaat het er om dat je de gevraagde onderdelen aanwijst.
Ben je gegrepen door de demo's op deze site? Dan kan je inschrijven
en (tegen betaling) méér krijgen.
(naar boven)
|
Werkstuk-wijzer
| Werkstuk-wijzer
Uitgeverij: Ajodakt
Beschrijving:
Een werkstuk maken is niet zo simpel. Vooral het beginnen, de planning,
het zoeken van een goede aanpak, is niet evident, zelfs niet voor sterke
leerlingen. Zeker de "eerste keer" kan een hulpje zoals de werkstuk-wijzer
van grote waarde zijn.
Werkstuk-wijzer is een boekje dat de leerlingen op weg helpt om een
werkstuk zelfstandig te leren maken, van concept tot product. Na enkele
klassikale sessies kunnen de leerlingen met de kopieerbladen aan het werk,
en al snel hebben ze een methodiek vas die ook voor volgende werkstukken
van pas zal komen.
In werkstukwijzer leer je vanuit een zelfgemaakte woordspin onderverdelingen/hoofdstukjes
maken voor je werkstuk. Vervolgens is het de bedoeling dat je met je eigen
woorden uit de woordspin binnen elk hoofdstuk vragen gaat opstellen. Na
het oplossen van die vragen, ben je al een eind op weg om stilaan het
werkstuk in mekaar te gaan steken.
En snel een resultaat behalen dat goed is, zoiets werkt uiteraard motiverend.
Lijkt dit ingewikkeld als je 't zo ziet staan? Wel, het is eigenlijk
héél eenvoudig, en met het voorbeeld erbij in Werkstukwijzer
ben je klaar voor je het weet!
info op het web: www.ajodakt.nl/werkstukwijzer.htm
Tip:
laat de kinderen in de kangoeroeklas eens een werkstukje maken over
een onderwerp uit de gewone lessen, maar dan verder uitgediept. Wedden
dat dit in de klas zelf ook weer aanleiding is voor een verdere uitdieping
van het onderwerp?
Opmerking:
Vertrekken vanuit een woordspin en vragen stellen voor elk onderdeel
is uiteraard slechts één methode (maar het is er wel ééntje
die vaak goed aanslaat!).
Een andere mogelijke methode is dit : stappenplan
(naar boven)
|
Concentreren
kan je leren
| Concentreren
kan je leren
Beschrijving:
Een reeks mappen met kant en klare lessen, unieke spelletjes en oefeningen
die de concentratie bevorderen. Vanaf 4 jaar.
Het aantal kinderen dat zich met moeite concentreert op schoolwek wordt
steeds groter. Sommigen grijpen al ras naar medicatie, iets wat in extreme
gevallen ook wel zinvol is.
Deze reeks mappen helpt de leerkracht om ZELF met de kinderen te werken
aan die concentratie, en dat is ook niet meer dan logisch. Eerst de eenvoudige
maatregelen, pas als het moet medicatie...
Elke map bevat materiaal voor 50 lessen. De kopieerbladen helpen een handje.
Diverse aspecten (visueel, motorisch, auditief,..) van leren komen aan
bod.
Dagelijks een momentje voor de oncetratie, of wekelijks een half uurtje?
u kiest maar als leerkracht of begeleider vand e kangoeroeklas...
Uitgeverij: Ajokdakt
(naar boven)
|
Informatie
verwerken
| Informatie
verwerken
Beschrijving:
Het boek bevat 24 lessen rond informatie verwerven en verwerken. Een
handig hulpmiddel om leerlingen te helpen een weg te vinden in de diverse
soorte informatie die voorhanden zijn.
Hoe lees je een folder? Wat staat er eigenlijk in die gafiek? Hoe ga
je om met een reeks tabellen in een tekst? Wat staat er wel en niet in
dit krantenartikel? Deze en andere vragen komen aan bod in de lesjes.
En voor de liefhebbers: het boekje bevat ook 4 heuze toetsen!
Uitgeverij: Ajodakt
(naar boven)
|
Opstekers
| Opstekers
Beschrijving:
Tips voor scholen en leerlingen vanaf het vijfde leerjaar, die vaak
met projecten werken. Opstekers brengt de leerling in contact met oplossingsstrategieën
die op school minder vaak aan bod komen, maar die uitermate belangrijk
zijn voor wie later in contact komt met wetenschappelijk onderzoek. Leerlingen
leren te werken met een stappenplan voor projectwerk.
Uitgever en distributie:: Schoolbegeleidingsdienst Midden-Holland
en Rijnstreek
Leergebieden: zelfstandig werken, projectwerk
(naar boven)
|
Webkwestie
| Webkwestie
of webquest
Beschrijving
- Een webquest is een manier van een project aan te sturen, via de computer.
leerlingen worden op een gerichte manier ertoe aangezet zelfstandig of
in een samenwerkingsverband (elk met een eigen rol), binnen een gegeven
structuur, vragen op te lossen, opdrachten te volbrengen, en dat met
behulp van de informatica middelen die beschikbaar zijn.
- Een webquest is dé manier om met behulp van ICT mogelijkheden
de leerlingen zelfstandig en gedifferentieerd te laten werken. Een webquest
heeft het belangrijke voordeel dat je de leerlingen niet zo maar "wild"
laat zoeken op het web, maar dit stuurt via je webquest
- Een beetje verdere uitleg over wat een webquest is, vind je hier
Voorbeelden op het web:
Vraag:
(naar boven)
|
Archeologie
| Misschien een
leuke startsite voor een project rond archologie?
Sinds het begin van de jaren 1990 is een Leuvens team intensief bezig
met het opgraven van een historisch zeer boeiende en vrij intacte site
in Turkije: Sagalassos.
Voor onze archeologen in spé echt een bezoekje waard!
Je kan er tijdens de zomermaanden zelfs gratis een geleid bezoek krijgen.
Allen daarheen volgende vakantie!!!
Er is ook een link naar een pagina waar vermeld staat op welke plaatsen
je nog mee kan helpen opgraven op onze aarbol: www.sagalassos.be
(in het Nederlands!) waar je vanuit de links o.a. kan gaan naar de virtuele
reconstructie van de site.
Je kan ook rond dit thema surfen naar www.archaeology.org/interactive/sagalassos/index.html
(in het Engels) |
Een
boek met voorbeelden
| Een
boek ter inspiratie: 28 voorbeelden voor uitdagende activiteiten
Onderstaand voorbeeld is door een vader van een hb kind samenvattend
vertaald uit "Growing Good Kids" van Deb & Jim Delisle. Het
boek bevat 28 klasactiviteiten om "zelfbewustzijn, medeleven en leiderschap
te vergroten". Het is erg op de praktijk gericht, je kunt als leerkracht
nagenoeg onmiddellijk aan de slag. De doelstellingen, benodigde tijd, materiaal,
de verschillende stappen en een reeks aandachtspunten om de kans op succes
te verhogen worden aangehaald. Er zijn ook kopieerbare bladzijden, maar
die zijn in 't Nederlands te hermaken natuurlijk (de tekeningen kunnen
wel nuttig zijn, in combinatie met een scanner - en er is wellicht een
moeder of vader te vinden die de vertaling kan maken...)
Uitgever: Free Spirit Publishing, ze hebben een website.
ISBN 1-57542-009-0.
Voorbeeld: RAAD HET!
Vooraleer je met de echte activiteit begint, is er een introductie
'les'. Je rammelt met je broekzak (of met een portemonneetje) en zegt
dat je daar 6 muntstukken hebt inzitten. De leerlingen deel je op in groepjes
van 3 of 4, ze moeten samen overleggen. De bedoeling is dat ze vragen
stellen, waarop je met 'ja' of 'nee' antwoordt, en dan moeten zij twee
zaken trachten te achterhalen:
1. Hoeveel elke munt waard is
2. Het totaal dat je in je zak hebt
Ze mogen 10 minuten overleggen, dan mogen ze om beurten 1 of meer vragen
stellen. Ze moeten een tiental vragen voorbereiden, waaruit ze denken
het antwoord te kunnen opmaken. (voor hogere klassen zijn 5 vragen het
maximum). Je leert hen om goed te luisteren, want je herhaalt geen vraag
noch antwoord, zelfs niet als ze erom smeken (als ze zo opgaan in hun
vragen, dat ze andermans vragen of het antwoord niet horen). Wanneer iemand
een 'waardeloze' vraag stelt zoals 'heb je 53 cent?' dan ga je onmiddellijk
over naar de volgende groep, en legt uit dat je vragen moet stellen die
zoveel mogelijk informatie opleveren.
Wanneer iemand het juiste antwoord heeft, moet hij/zij uitleggen hoe dit
ontdekt werd, en welke oplossingsstrategie gevolgd werd. De uitleg moet
zó gebracht worden dat iedereen kan meevolgen.
Dit is maar de introductie tot het 'echte' spel. Daarbij hang je een bruine
zak met daarin Het Geheime Voorwerp op een onbereikbare plaats omhoog.
Voor en na de les mogen leerlingen een vraag stellen. Ze moeten dan vraag
én antwoord (ja of nee) noteren op een flipchart die voor iedereen
zichtbaar is. Als ze het antwoord weten mogen ze dat op een blad papier
noteren, samen met de datum, het uur en hun naam, en dit deponeren in
de gleuf in een afgesloten kist. Je legt uit dat je op het einde van de
week de kist openmaakt om te zien wie het eerst het juiste antwoord gaf.
Je mag kiezen of je toelaat om per kind meerdere antwoorden te geven.
Op het einde van de week overloop je ook de vragen, en discussieer je
met de leerlingen over de ontwikkelde patronen waarmee ze tot een correct
antwoord konden komen.
Een paar raadgevingen:
- in het begin soms zelf eens een vraag te stellen om de leerlingen
aan te sporen om zelf na te denken
- probeer eventueel voorwerpen te gebruiken die de winnaar mag houden:
een zakje snoep, of zelfs een object uit de 'grabbeldoos'.
- je kunt een met bruin papier verstevigde schoendoos gebruiken
als 'antwoordkist'. Wel met sterke plakband verzegelen!
- op voorhand moet je een manier bedenken om de zak buiten het bereik
van tastende handjes te plaatsen, want reken maar dat de verleiding om
er eens in te knijpen groot zal zijn!
|
Peutervolgsysteem
| Peutervolgsysteem
Uitgeverij (& distributeur): Cito groep
Beschrijving: handleiding en werkmateriaal voor het
volgen en toetsen van kleuters
(naar boven)
|
Kleuterstapjes
- Kindvolgsysteem
| Kleuterstapjes
- Kindvolgsysteem
Uitgeverij: Wolters-Plantijn
Beschrijving: Een handzaam kindvolgsysteem dat zeker
niet moet onderdoen voor de Nederlandse collega. Met Kleuterstapjes screent
de leerkracht driemaal per jaar globaal de socio-emotionele en de cognitieve
ontwikkelingsaspecten van de kleuters. Voor het screenen van socio-emotionele
aspecten gaat het over de indicatoren 'welbevinden' en 'betrokkenheid'.
Voor de cognitieve aspecten wordt gekeken naar de ontwikkelingsdoelen uit
de verschillende leerplannen.
Enkel bij risicokleuters volgt normaal een gerichte verdere observatie:
het pakket is in de eerste instantie ontwikkeld om risicokinderen op te
volgen met handelingsplannen.
Niets belet leerkrachten deze map te gebruiken om systematisch de kleuters
in hun klas te screenen, zodat ook hoogbegaafden snel herkend hunnen worden.
Het pakket bestaat uit een handleiding (met bijlagen), een map met kopieerbladen
(invulformulieren) en een map met speelbladen.
Daarnaast is er een apart mapje voor het samenstellen van het individueel
begeleidingsdossier.
Auteurs: N. Breban, F. Croes, W. Croes, J. Langers, J. Loos
· |
SiDi-R
| SiDi
R
Een protocol voor het signaleren van hoogbegaafdheid.
SiDi R is een samenvoeging van de bekende SiBeL en het al even bekende
SI-DI, intussen zowat hét protocol voor signalering en diagnosticering
van intelligente en (hoog)begaafde kinderen in het primair onderwijs in
Nederland. In Vlaanderen gebruiken toonaangevende scholen op gebied van
begeleiding van hoogbegaafden deze instrumenten intussen ook.
Bestellen? kijk eens bij Baert voor
België, of bij Eduforce. voor
Nederland
(naar boven)
|
Pluizer
reeks
| Pluizer
reeks
Uitgegeven bij ZieZo Educatief
De Pluizerreeks is bedoeld voor kinderen uit de bovenbouw die graag wat
dieper willen ingaan op onderwerpen op het gebied van wereldoriëntatie.
Het materiaal bestaat uit kopieerbladen (de Pluisbladen) die op een gestructureerde
manier handvatten bieden om zelfstandig een onderwerp uit te pluizen. Samen
met de uitgebreide toelichtingen en tips op het gebied van planning en
afwerking zorgen de Pluisbladen ervoor dat kinderen zelf kunnen bepalen
hoe diep ze op de stof willen ingaan. Kinderen worden hierdoor zeer gemotiveerd!
Door dit alles is de pluizerreeks zeer geschikt voor alle kinderen:
voor de praktisch ingestelde kinderen tot de meer begaafde kinderen.
Beschikbaar (en wordt uitgebreid):
- Geschiedenis Pluizer
- Landen Pluizer
- Weer Pluizer
- Factoren Pluizer (wiskunde)
- Muziek Pluizer
- Sjablonen Pluizer
- Muziek Pluizer
- Omgeving Pluizer
|
Wat
ik eens vertaald zou willen zien... YW
| Wat ik eens
vertaald zou willen zien, of bewerkt voor ons taalgebied, zijn volgende
boeken:
Winebrenners boeken alvast:
Winebrenner, Susan, Teaching gifted kids in the regular classroom. Strategies
and techniques every teacher can use to meet the academic needs of the
gifted and talented, Free Spirit Publishing, Minneapolis, 2001 (1992),
ISBN 1-57542-089-9
Een heel praktisch, bruikbaar boek dat we ten behoeve van leerkrachten
in ons taalgebied ongelooflijk graag vertaald zouden zien!
Winebrenner, Susan, Pamela Espeland, Teaching kids with learning difficulties
in the regular classroom: strategies and techniques every teacher can
use to challenge and motivate students, Free Spirit Publishing, 1996,
ISBN 1-575 42004-X
Samen met het "Teaching gifted kids..." boek van dezelfde
auteur een practisch basisboek voor mensen die "tweemaal speciaal"
kinderen in de klas hebben.
ivm leuke activiteiten voor slimme kinderen én hun klasgenoten:
Barry Teare, Effective provision for able & talented children, Network
Educational Press, 1977 en reprints, ISBN 1-85539-041-8
Barry Teare, Effective resources for able and talented children, Network
Educational Press, 1999 en reprints, ISBN 1-85539-050-7
Barry Teare, Challenging resources for able and talented children, Network
Educational Press, 2003, ISBN 1-85539-122-8
Ashley McCabe Mowat, Brilliant activities for gifted ans talented children...
that other children will love too, Brilliant Publications, 2003, ISBN
1-903853-47-8
ivm leuke activiteiten die meerdere vaardigheden van kinderen kunnen
aanspreken:
Kristen Nicholson-Nelson, Developing students' multiple intelligences,
Scholastic Professional Books, ISBN 0-590-93101-6
T. Alvis ea, The best of multiple intelligences activities, Teacher
Created Materials, ISBN 1-57690-464-4
Deze twee laatste boeken gaan uiteraard terug op de geschriften van Gardner,
die zijn ideeën verwoordde in boeken zoals:
Gardner, Howard, Frames of mind: the theory of multiple intelligences
identified. Basic Books, 1983.
Gardner, Howard, The unschooled mind, How children think ans how schools
should teach, 10th anniversary edition, 1991 - reprint 2004: Basic Books,
ISBN 0-465-08896-1
|
Werkgidsen (basisonderwijs)
| Mensen die projecten
doen met hoogbegaafden kunnen misschien inspiratie vinden in de werkgidsen,
verkrijgbaar bij Kinheim
Auteurs: Marlene Rebel en Lucinda Vos. Ze schrijven dit over zichzelf:
"Wij zijn zelf sinds 1999 actief op het gebied van lessen voor
hoogbegaafde kinderen. Wij hebben een aantal jaren een plusklas begeleid
op een basisschool in Amsterdam. Voor deze plusklas hebben wij zelf onderwijsmateriaal
geschreven.
Inmiddels hebben wij dit onderwijsmateriaal, in de vorm van werkboekjes,
verder ontwikkeld. Deze werkgidsen zijn verkrijgbaar via uitgeverij Kinheim
in Werkendam"
De volgende titels zijn reeds verkrijgbaar:
- Het Dierenrijk
- Reis om de wereld
- Sprookjes en Fabels
- Journalistiek
- Amsterdam
- Evolutie
Meer informatie bij de uitgever, of:
Marlene Rebel en Lucinda Vos
MALU projecten
Wouwermanstraat 23 hs
1071 LV Amsterdam
www.maluprojecten.nl
Ander Kinheim materiaal:
- cryptologisch 2 (een vervolg deel van cryptologisch)
- Logische breinbrekers small, medium, large en extra large
- Projecten over de tweede wereldoorlog
- sudoku's voor kids deel 1 en deel 2
Je kunt al deze materialen bekijken op de site www.kinheim.com
of een catalogus aanvragen bij:
Esther Heidinga
Uitgeverij Kinheim (Nl)
0183-302537
|
Digitale
Schooltuin
| Op de digitale
schooltuin kan je een heleboel info en activiteiten vinden rond natuur
en tuin. Het is een methode die ontwikkeld is om kinderen op de basisschool
een heel jaar lang actief bij de natuur te betrekken. Gratis voor niks... |
Lesmaterialen van Minka Dumont
| (bespreking door Inne
Van Herbruggen, november 2007)
website: lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com
Deze website is gemaakt door Minka Dumont, een leerkracht die in haar
klas veel aandacht besteedt aan hoogbegaafde leerlingen. Met deze site wil
ze leerkrachten lesmateriaal aanbieden dat gebruikt kan worden om tegemoet
te komen aan de noden van deze leerlingen. Er zijn lesvoorbeelden beschikbaar
met als onderwerp bijvoorbeeld creatief denken, zelfstandig leren, muziekgeschiedenis,
natuurkundige experimenten,… Al deze voorbeelden vormen promotiemateriaal
voor haar zelf ontworpen lesmateriaal. Al deze werkboeken of kopieerbladen
met bijhorende handleiding en extra materiaal kunnen via deze website aangekocht
worden. Verder wordt er ook een overzicht gegeven van het aanbod aan studiedagen
in verband met hoogbegaafdheid.
Doelgroep: basisschool.
|
Professor Ein-O
Leverancier: Productief bv
| Science
dozen:
Heel
leuke sets met proefjes die echt aanslaan bij kinderen, al van
heel jong. Mooie materialen, in de grote dozen (Mechanica, optica,
magnetica) zeker voldoende om lang plezier van te hebben.
In de kleinere doosjes (basic science) zal je wel moeten
aanvullen, maar dat kan zonder veel kosten te maken. De proefjes
zijn goed uitgewerkt. (YW)
Anatomie van de mens:
Heel goed uitgewerkt, met aangenaam voelende en zeer
goed hanteerbare materialen. Van heel jong tot zeker een stuk
in het secundair bruikbaar!
Dit is materiaal van grote klasse, voor een heel redelijke prijs. (YW)
Info leverancier, prijzen september 2007:
Professor Ein-O: Basic Science
Artikelnummer: 7052-00
Prijs: € 49,00 per set van 6
BTW: hoog
Niveau: midden-/bovenbouw basisonderwijs/onderbouw voortgezet
onderwijs
Omschrijving:
Set van 6 kunststof doosjes met de onderwerpen luchtdruk, magneten,
licht, warmte, geluid en energie. In elk doosje zit materiaal
voor minimaal 4 experimenten en een Professor Ein-O I Know gids,
die kinderen helpt bij het doen van de spannende proefjes en ze leuke achtergrondinformatie
geeft. Kinderen kunnen met deze set zelfstandig meer over de
genoemde onderwerpen ontdekken.
Professor Ein-O: Anatomie van de Mens
Artikelnummer 7052-10
Prijs: € 69,00 per set van 6
BTW: hoog
Niveau: bovenbouw basisonderwijs/onderbouw voortgezet onderwijs
Omschrijving:
Deze set bestaat uit 6 doosjes met ieder een gedetailleerd 3D-model
van een gedeelte van het menselijk lichaam.
De levensechte modellen zijn zo’n 15 cm hoog en bevatten dwarsdoorsneden
en uitneembare onderdelen. Uw leerlingen kunnen zo zelf ervaren hoe het lichaam
is opgebouwd. In ieder doosje zit een I Know Gids, waarin Professor Ein-O
meer vertelt over hoe het lichaam werkt.
De 6 verschillende onderwerpen in de set zijn:
Hart, Huid, Oog, Hersenen met Schedel, Torso met Hoofd en Tand
en Kies.
Professor Ein-O smartbox: Mechanica
Artikelnummer 7052-20
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van hefbomen en katrollen.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van mechanische
apparaten.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee
te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan
toe zijn meer interessante feiten over het onderwerp hefbomen en katrollen.
(leverbaar vanaf februari 2007)
Professor Ein-O smartbox: Optica
Artikelnummer 7052-21
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van beeld en zicht.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van optiek.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee
te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan
toe zijn meer interessante feiten uit de optische wetenschap.
(leverbaar vanaf februari 2007)
Professor Ein-O smartbox: Magnetica
Artikelnummer 7052-22
Prijs: € 22,00 per stuk
BTW: hoog
Niveau: middenbouw basisonderwijs
Omschrijving:
Duik in de wereld van magnetisme.
Deze Discovery Tank opent de wonderlijke wereld van magneten.
De doos zit vol met praktische materialen die leuk zijn om mee
te experimenteren.
In de I Know Gids biedt professor Ein-O kinderen die daar aan
toe zijn meer interessante feiten over het onderwerp magnetisme.
(leverbaar vanaf februari 2007)
Ein-O science Milieu: nieuwe reeks (2008) waarbij kids die bezorgd
zijn voor het milieu kunnen experimenten opzetten om te kijken
hoe het zit met lucht, klimaat, bodem en regen
Ein-o science Bodemkwaliteit: bestudeer de aarde, voer proefjes uit, bekijk
de kwaliteit van de bodem, kortom:weet waarop je loopt!
Ein-O science klimaatverandering: wat weten we over de klimaatverandering?
Leer bij aan de hand van eenvoudige schaalmodellen en proefjes.
Ein-O science luchtvervuiling
Ein-O science Zure Regen
Ein-O smartbox vulkaan
Bouw zelf je vulkaan en kijk hoe hij uitbarst
Ein-O smlartbox aarde
Bouw een doorsnede van de aardkorst, voer proefjes uit, kijk wat de aarde
jou nog te leren heeft.
Ein-O smartbox weer
Bouw je eigen weerstationnetje en bestudeer het weer.
Ein-O smartbox lucht
Maak een UFO met een luchtzak, schiet een luchtpistool af, kortom: proefjes
met lucht onder druk volop in deze doos.
Ein-O smartbox kristallen
Heb je al eens kristallen zien groeien op een kerstboom? Heb je al eens kristal
stalagtieten en - mieten gekweekt? Hoe kan je van een kleine
kristal een grote maken? Antwoorden op deze vragen (en enkele
uurtjes proefjesplezier) vind je in deze kit.
bekijk dit moois op de site van productief
|
ZooBooKoo
| Kubusboeken. Vouw
de kubus op de juiste manier en lees een boek over...of speel een leerzaam
spel...
Diverse onderwerpen beschikbaar: aardrijkskunde, lichaam, rekenen, lezen...
Kijk bij de leverancier voor
meer info |
KWINK!
| De opvatting dat
hoogbegaafde kinderen er vanzelf wel komen, is inmiddels achterhaald. Hoogbegaafde
kinderen hebben net als alle andere kinderen de juiste begeleiding nodig
om hun talenten te verzilveren. Juist op sociaal-emotioneel gebied. Het gaat
dan om vragen als: hoe vorm ik een reëel en positief beeld van mezelf?
Hoe kan ik op een positieve manier met anderen omgaan en met mijn eigen gevoelens?
Onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van de lage zelfwaardering
bij sommige hoogbegaafde kinderen voortkomt uit gevoelens van ‘anders
zijn’, anders dan hun leeftijdsgenoten. Een ervaring die hoogbegaafde
kinderen al op jonge leeftijd hebben. Je constant anders voelen dan andere
kinderen kan tot gevolg hebben dat je aan het twijfelen wordt gebracht over
jezelf. En juist een positief zelfbeeld is een voorwaarde om tot een gezonde
ontwikkeling te kunnen komen op sociaal-emotioneel gebied. Dit zijn de uitgangspunten
geweest bij de ontwikkeling van het spel KWINK! Het spel biedt kinderen in
de basisschoolleeftijd bij uitstek de mogelijkheid om begrip en gevoel voor
zichzelf en de ander verder te ontwikkelen en te verfijnen.
Met KWINK! kunnen vaardigheden en inzichten op interpersoonlijk en
intrapersoonlijk vlak worden gestimuleerd.
Het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid (LICH) heeft samen
met het RPCZ het spel KWINK! ontworpen.
KWINK! bestaat uit een bordspel en twee boekjes met onderzoeksopdrachten.
De activiteiten zijn ontwikkeld op basis van de theorie van Meervoudige Intelligentie
van professor Dr. Howard Gardner. Volgens deze theorie beschikt ieder mens
over verschillende soorten intelligenties. Anders gezegd: mensen zijn knap
op verschillende manieren en er is niet zoiets als één soort
intelligentie, waarbij ieder persoon meer of minder knap is. In KWINK! worden
de kinderen aangemoedigd om vooral hun interpersoonlijke en intrapersoonlijke
intelligentie te gebruiken.
Ook niet hoogbegaafde kinderen kunnen met dit spel werken, de leeftijd
van de spelers is dan ongeveer 2 jaar hoger.
Kwink! bordspel en Kwink! onderzoek kunnen afzonderlijk aangeschaft worden.
Samen aangekocht is het geheel in verhouding goedkoper.
Lees het artikel van E. Van
Gerven over dit spel. Pas op, de prijs die
wordt vermeld is reeds achterhaald, het spel is nu goedkoper.
Zie leverancier slimme spelletjes.
|
Slimme-uilen
| Werkboekjes met
uitbreidingsmateriaal.
Vormgeving:
Oorspronkelijk waren dit uitgaven met eerder kinderlijke tekeningen.
Verder waren ze wel mooi uitgewerkt met basis en uitbreiding, goede structuur
en mogelijkheid om verder te zoeken op het web. Intussen heeft de nieuwe
eigenaresse de layout eigentijdser en aantrekkelijker gemaakt. Het is mij
opgevallen dat volwassenen zich meer stoorden aan de oude layout dan de
kinderen want die werkten enthousiast met dit materiaal. Dus laat je als
leerkracht niet afschrikken door de oude layout, kinderen hebben hier zelf
geen probleem mee.
Inmiddels zijn de volgende 4 werkboeken in de nieuwe lay-out uitgegeven:
Het weer deel 1 en 2, vulkanen en Egypte. De overige zijn nog in de oude
lay-out.
Inhoudelijk
Slimme uilen maakt boekjes die geschikt zijn om als project aan
te bieden, gewoon in de basisschool tijdens project-uren binnen WO, of als
materiaal voor de plusklas.
De werkboeken van Slimme Uilen spelen in op de brede interesses
van het kind.
"Slimme Uilen" biedt verdieping en verrijking vanuit de denkwereld
van kinderen.
De onderwerpen zijn ‘het lichaam deel 1 en 2’, ‘Egypte’, ‘dinoloog’,’vulkanen’,
'het weer deel 1 en 2', 'operatiekamer' en 'biodiversiteit (gratis)'.
Werkvormen
Elk kind kan zelfstandig aan de slag omdat de "Slimme Uil" het
kind de weg wijst in ieder werkboek.De boekjes staan volledig zelfstandig
werken toe, nodigen uit tot volhouden, hebben voldoende afwisseling om te
blijven boeien. Voor kinderen die verder willen doorgaan over een onderwerp
wordt de weg naar "iets meer" ook aangegeven. Bij elke werkboek
wordt ook een antwoordenboek geleverd zodat de leerling zelf of de leerkracht
alles na kan kijken.
Tip voor de plusklas: laat de kinderen zelf op de website de onderwerpen
kiezen, en bestel wat nuttig is afhankelijk van het kind zelf.
EXTRA NIEUWS: Slimme Uilen heeft een prijs gewonnen om voor Acadin (www.acadin.nl)
GRATIS digitaal lesmateriaal te maken. Begin april wordt dit beschikbaar
gesteld. Het onderwerp is 'techniek in de polder'. Meer informatie hierover
kunt u vinden op de website van Slimme Uilen onder het tabblad NIEUWS.
Tip voor de plusklas: laat de kinderen zelf op de website de onderwerpen
kiezen, en bestel wat nuttig is afhankelijk van het kind zelf.
Eigenaar: Nicole Jansen-Bos
www.slimme-uilen.nl
Algemeen: info@slimme-uilen.nl
Bestellingen: bestel@slimme-uilen.nl |
Minka Dumont
| www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/index.html
Grotendeels betalend, maar er zijn ook een aantal gratis downloads beschikbaar. |
|